Dag 7 - Van Fuerteventura naar Lanzarote met boot - Reisverslag uit Playa Blanca, Spanje van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 7 - Van Fuerteventura naar Lanzarote met boot - Reisverslag uit Playa Blanca, Spanje van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Van Fuerteventura naar Lanzarote met boot

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

12 November 2014 | Spanje, Playa Blanca

Dag 7 – Woensdag 12 november 2014 - Met de boot van Fuerteventura naar Lanzarote

Ook vandaag sta ik weeral om 6 uur op want het is mijn allerlaatste dag op Fuerteventura en ik wil er dan ook nog het maximum van genieten. Nog vlug even naar de zalige duinen en het strand hier in Corralejo. Ook nog een allerlaatste sprong in het zwembad want vanaf morgen zal ik geen zwembad meer hebben.

En ook nog een beetje laatste informatie over dit mooie aantrekkelijke eiland Fuerteventura:

Algemene informatie:
Fuerteventura heeft de meeste stranden van de Canarische Eilanden en is populair bij zon-, zee- en strandliefhebbers. Ook windsurfers komen graag naar dit eiland, want zoals de naam al verraadt, waait vaak een stevige wind op Fuerteventura.

Toerisme
Fuerteventura is minder druk dan Lanzarote, Gran Canaria en Tenerife, maar het aantal toeristen dat het eiland bezoekt is groeiende. Zij komen vooral voor de eindeloos lange witte zandstranden en de goede watersportmogelijkheden. Corralejo, Caleta de Fuste en Jandía zijn de populairste badplaatsen, waar u vele faciliteiten vindt. Zeer bekend is het Playa de Sotavento, een 22 kilometer lang strand dat populair is bij zonaanbidders en windsurfers. Behalve het Sotavento strand kent Fuerteventura zo’n 150 kleine en afgelegen stranden, waar u in alle rust kunt genieten van zon en zee. Diverse stranden worden vooral bezocht door nudisten.

Bezienswaardigheden
Op Fuerteventura vindt u een aantal natuurparken die zeer de moeite waard zijn. Het Parque Natural de las Dunas is een 27 km² groot duingebied dat aan een woestijn doet denken. Tussen Fuerteventura en Lanzarote ligt het onbewoonde eiland Los Lobos dat als geheel als natuurreservaat geldt. Los Lobos heeft een uniek ecosysteem en u kunt een mooie wandeling over het eiland maken. De onherbergzame gebieden Malpaís Chico en Malpaís Grande worden gekenmerkt door het vulkanische karakter. Door beide gebieden loopt een wandelpad. Behalve natuur vindt u op Fuerteventura ook enkele bezienswaardige plaatsen. De mooiste plaats van het eiland is Betancuria, dat in 1404 gesticht werd door Jean de Béthencourt. Zeer de moeite waard zijn daarnaast La Oliva met het 18de eeuwse Huis van de Kolonels, het openluchtmuseum in Tefía, één van de oudste plaatsen van Fuerteventura, Antigua, en Pájara, een 16de eeuwse nederzetting. In La Lajita vindt u Zoo Parque de los Camellos, een klein dierenpark met circa 200 dierensoorten van over de hele wereld.

Activiteiten
Fuerteventura is bij uitstek geschikt voor het beoefenen van watersporten. Met name surfen en windsurfen zijn populair, omdat de stevige wind voor perfecte condities zorgt. Op het eiland zijn diverse watersportcentra te vinden waar u lessen kunt nemen en materiaal kunt huren. De wateren rond Fuerteventura zijn de moeite van het ontdekken waard, dus duiken is een andere geliefde activiteit. Blijft u liever aan land dan bieden de natuurgebieden op Fuerteventura tal van wandel- en fietsmogelijkheden.

Klimaat
Fuerteventura is het zonnigste eiland van de Canarische Eilanden en omdat er altijd wind staat wordt het nooit te heet. Aan de andere kant zorgt de wind in de wintermaanden voor frissere gevoelstemperaturen. Het regent nauwelijks op het eiland en water wordt vanuit de andere eilanden geïmporteerd. De combinatie tussen veel zon, weinig regen en hoge temperaturen maken Fuerteventura tot een geliefde bestemming.

Achtergrond
Tussen 1402 en 1405 werd Fuerteventura door Jean de Béthencourt en Gadifer de la Salle veroverd. Lange tijd was landbouw de belangrijkste inkomstenbron voor het eiland, maar droogte, vulkaanuitbarstingen en neerdalend zand uit de Sahara maakte hier een einde aan. Momenteel zorgt het toerisme voor het grootste gedeelte van de inkomsten van het eiland.

Na mijn vroege ochtendwandeling ga ik nog even terug naar mijn hotel. Daar verneem ik van mijn huisoppasser in Sicilie dat hij deze ochtend bezoek kreeg. Mijn poetsvrouw was komen opdagen! Ach, wat een vergeetkous ben ik toch!!! Ja klopt, ik heb mijn poetsvrouw vergeten te verwittigen dat ik weg ben op vakantie en dat zij niet hoefde te komen. Nietsvermoedend is zij dan ook komen werken vandaag. Cateno die op mijn huis oppast was natuurlijk blij met mijn vergetelheid want op die manier hoeft hij nu zelf niet te kuisen en ligt het huis er weer netjes bij.
Hij vertelt me ook dat de elektrische kabel tussen het huis en mijn poort door een bliksem is getroffen waardoor mijn poort niet meer werkt. Dat betekent dat er opnieuw werk aan de winkel zal zijn na mijn vakantie. Sinds vandaag is het gelukkig nu wat rustiger geworden in Sicilie en zal het eindelijk gedaan zijn met al die vreselijke stormen en onweders van de afgelopen week.

Ja, vandaag neem ik de boot vanuit Fuerteventura (Corralejo) naar Playa Blanca op Lanzarote. Gelukkig is mijn hotel direkt aan de haven gelegen zodanig dat ik slechts een paar honderd meter met mijn valies moet stappen. Ook is de overtocht slechts een half uurtje, maximum 40 minuutjes, dus zal ik deze keer geen tijd krijgen om zeeziek te worden. In de namiddag kom ik op Lanzarote aan en vanuit het havenstadje Playa Blanca ga ik op zoek naar een bus die me naar de luchthaven van Arrecife kan brengen. Want vanavond komt mijn franse vriendin uit Strasbourg aan. Zij zal vanuit Basel (Zwitserland) rechtstreeks met Easyjet naar Lanzarote vliegen. Ook haar dochtertje Lucille (Loulou) van 2,5 jaar zal meekomen op reis. Samen zullen we zoveel mogelijk van Lanzarote proberen te bezichtigen. Het is ondertussen weeral van juni dat we elkaar nog gezien hebben, de laatste keer was toen ik haar ging bezoeken in Strasbourg. Vroeger woonde ook zij in Sicilie op slechts 5 km van mijn huis. Als goede vriendinnen zagen we elkaar dan ook iedere dag. Maar sinds 2 jaar woont zij nu terug in Frankrijk, maar toch proberen we elkaar zoveel mogelijk op te zoeken. In Parijs, in Strasbourg en nu deze keer in Lanzarote… We zijn beide heel enthousiast om deze vakantie met elkaar te delen.

Onderweg op de boot voel ik me toch opnieuw wat onwel worden. Ik beslis om dan maar buiten op het achterdek te gaan zitten. De buitenlucht helpt en direkt voel ik me al veel beter. Bij aankomst op Lanzarote blijkt dat het hier zonet een regenbuitje gedaan heeft. Alles ligt er nat bij, maar de zon is daar direkt weer en al snel vind ik het terug veel te warm voor me. Het busstation heb ik direkt gevonden, want het ligt net voor de haven. Ik heb buslijn 261 nodig naar de luchthaven. De bus wacht ook mooi tot alle passagiers van de boot gekomen zijn. Mijn vriendin Flo zal pas in de late namiddag om 16u45 landen, dus laat ik de bus zonder mij vertrekken want ik wil liever nog een paar uurtjes Playa Blanca verkennen. Aan een restaurantje vraag ik heb of ik mijn valies bij hen even een paar uurtjes kan laten staan. Dat is geen probleem. Zo kan ik gemakkelijker de boulevard langs de zee met al zijn winkeltjes, bars & restaurantjes aflopen. Wat een gezellig toeristische plaats is dit hier. Ik zal hier zeker en vast met Flo en Lucille wel nog een paar keer komen eten. Het ziet er hier ook heel verzorgd uit. Ik voel me al direkt thuis. Uiteindelijk wordt het me veel te warm, er is hier ook bijna geen wind!, en ga ik wat afkoelen in de schaduw van een terrasje.

Pas om 15u30 neem ik de volgende bus naar de luchthaven. Allez, dat dacht ik dat ik hem zou nemen! Om 15u30 komt de bus er stipt aan, maar hij passeert traagjes de bushalte zonder te stoppen terwijl we daar met 5 mensen staan te wachten. De busschauffeur doet ons teken dat de bus vol zit dus we kunnen er niet meer bij. Daar sta ik dan met mijn valies. Pas een uur later is er een volgende bus, maar wat als ook deze propvol zit en ik er weer niet bijkan? Iemand vertelt me dat dit hier aan deze bushalte wel eens meer durft te gebeuren daar die bus eerst de halte aan het station gepasseerd is en daar de meeste mensen opstappen. Het station blijkt op slechts een 10 tal minuten hiervandaan te liggen, dus wil ik geen 2de keer dit meemaken en beslis om er te voet in de brandende zon naartoe te gaan en daar de volgende bus op te wachten. Er staan heel veel mensen te wachten en ik besef dat ik wat zal moeten drummen om zeker een plaatsje te verwerven. En dat lukt me, ik zit erop. Hij rijdt er zo’n uurtje over, Arrecife ligt op 38 km van Playa Blanca, de luchthaven op 32 km. Maar onderweg stopt de bus nog eerst aan een paar andere badplaatsen zoals het overbekende Puerto del Carmen.
Ik kom dus 45 minuten te laat aan de luchthaven, maar gelukkig vind ik Flo en Lucille nog terug in het autoverhuurkantoor van GoldCar, waar ik nog net op tijd kom om mijn contract te ondertekenen. Flo kon me telefonisch niet bereiken en was al wat ongerust en had zelfs al een smsje naar het thuisfront gestuurd met het bericht: Anna niet aangekomen. Maar ook het thuisfront kon me niet opbellen want ik reis zonder telefoon.

We rijden direkt naar de bungalow die we gehuurd hebben aan Playa Quemada nog net voor het donker wordt. Ook daar een kleine verrassing, we hadden via internet een huisje net aan de zee gehuurd met zicht op het strand en de Atlantische Oceaan, maar blijkt een overbooking te zijn. We krijgen een groter huis een paar straten hogerop aan dezelfde prijs, maar dit huis heeft spijtig genoeg geen uitzicht op de zee, tenzij ik de trap neem naar boven en op het dakterras ga zitten. We zijn moe en willen zo snel mogelijk vertrekken want hier op Playa Quemada die wat afgelegen ligt, zijn er uiteraard geen winkeltjes en we willen nog onze boodschappen doen voor morgenochtend. Ook zijn we zo moe alle drie dat we beslissen om niet naar een van de 3 plaatselijke restaurantjes te gaan maar zelf vlug iets klaar te maken in het huisje. Morgen een nieuwe dag.

Extra info:
Playa Blanca was ooit een simpel vissersdorpje aan de Zuidkust, maar hier heeft het toerisme zich snel ontwikkeld. Er zijn nu uitgebreide appartementencomplexen, bungalows, winkels en bars, maar gelukkig nog heel weinig hoogbouw. Naar het westen toe gaat een weg naar de Punta de Pechiguera, waar een vuurtoren staat. Naar het oosten ga je naar de Punta del Papagayo, waar je onderweg bij Playa de las Coloradas nog het 17de eeuwse bastion Catillo de las Coloradas kunt zien. Tussen beide uitlopers liggen mooie en rustige zandstranden. Je kunt ook met een boot-taxi van de haven in Playa Blanca naar Playa del Papagayo. In diezelfde haven vind je wat boten die visexcursies aanbieden. Zeilliefhebbers hebben er de keuze tussen een dagtocht op een snel, modern jacht, en een meer op vermaak gerichte zeiltocht op een traditionele schoener. Duiken en snorkelen behoren ook tot de mogelijkheden in Playa Blanca.

Logies:
Bungalow op het rustige strand van Playa Quemada in het zuiden van Lanzarote met PURA VIDA. 80 euro per dag, dus 400 euro voor de 5 dagen die we hier zullen verblijven. Maar we krijgen het huis aan de prijs van het andere huis dus 350 euro voor 5 nachten. 70 euro per dag.
http://www.puravidalanzarote.com/

Bootoverzettocht:
Met Lineas Fred Olsen Express – ticketprijs 27 euro – 30 minuten varen
Passagiers moeten 20 minuten op voorhand opstappen. Met voertuig: 40 minuten op voorhand aanwezig zijn.

Buscompagnie Intercity Lanzarote – linea 261 - Het busticket kost me 3,30 euro.

  • 13 November 2014 - 11:14

    Marc Lerouge:

    beste anna, Lanzarote... Ik was er in 1987 om professionele redenen: de nationale volleybalploeg van toen was er op stage in Club La Santa, waar het Belgische Olympisch Comité een dozijn appartementen afhuurt. Ik heb er toen oa leren surfen. Momenteel zijn daar 47 Belgische topatleten op stage, heb ik gelezen. Misschien eens langsgaan en je ziet er het kruim van de Belgische sport trainen. Lopers broers Borlee, zeilster Evi Van Acker, judoka(s Ilse Heylen en Charline Van Snick, atlete Eline Berings, tennister Kirsten Flipkens en schutter Lionel Cox, onze olympische trots van Londen 2012, zijn er oa bij. "Van 7 tot 23november organiseert het BOIC in Lanzarote zijn jaarlijkse multidisciplinaire herfststage in het kader van de voorbereiding van onze olympische atleten met het oog op Rio 2016." Geniet verder van dit prachtige lava-eiland (oa de wilde golven aan de stranden en vooral Timafaya, waar vuur uit de grond komt, een element dat je niet onbekend is in Sicilië, denk ik ;-) Groeten, Marc

  • 13 November 2014 - 21:07

    Vulkaanminnaar:

    Gelukkig ben je nog op tijd aangekomen in de luchthaven. Heb je even geluk gehad !

  • 14 November 2014 - 14:51

    Frieda Dornez:

    Hé Anna, ik volg je reisverslag met veel interesse en met veel mooie herinneringen aan beide eilanden. Ik was er 2 jaar geleden rond dezelfde periode. Eerst in het zuiden van Fuenteventura aan de kust waar veel Duitsers verbleven en veel te toeristisch voor mij, maar de omgeving was er wel heel mooi en zeker de kustdorpjes en de natuur aan de westkust. Daarna verbleven we in een typische finca in Il Oliva. Van daaruit vaarden we 2 dagen naar Lanzarote en bezochten daar o.a. het vulkaangebied en het noorden. Ik heb mooie herinneeringen en was aangenaam verrast dat het massatoerisme nog niet was doorgedrongen naar het binnenland van Fuerteventura. Geniet nog van je uitstap. Ik lees verder je verhalen en belevenissen. Groetjes uit druilerig Belgenland.

  • 15 November 2014 - 19:23

    Spip :

    hallo! ah leuk dat je nu 2 reisgenootjes bij hebt ... blijven jullie dan samen voor de rest van je reis? Is natuurlijk wel leuker dan alleen reizen. Ik probeer je te volgen in de mate van het mogelijke. woensdag vertrek ik en ik weet helemaal niet hoe we verder zullen communiceren als je geen telefoon bij hebt. Ik weet niet of mijn internet verbinding thuis nog OK is... we zien wel! Jij hebt mijn nummer wel dus moet wel lukken.
    Geniet er van en tot later, Vero

  • 17 November 2014 - 01:21

    Anna On Tour:

    Beste Marc, ik ben al de bekende belgische topatleten nog niet tegen het lijf gelopen in Lanzarote, weet je misschien ook waar ze precies op training zijn? Wel heb ik ondertussen al een ander koppel Beroemde Vlamingen ontmoet. Ik zat naast Jambers en zijn vrouwtje Pascale Naessens op een terrasje aan het afgelegen strand van Playa Quemada. Blijkbaar hebben die hier in de buurt van Tias hun vakantiewoning en na de drukke boekenbeursdagen in Antwerpen zal Pascale wel aan een beetje rust toe zijn. Anna

  • 17 November 2014 - 01:24

    Anna On Tour:

    Hoi Frieda, blijkbaar nu 2 jaar later was het in het zuiden van Fuerteventura dan toch wat minder druk dan toen jij er was want overal op de wegen reed ik bijna alleen rond. Dus dat viel allemaal wel nog mee. Ik ben blij dat er door het lezen van mijn reisverslagen weer heel wat mooie herinneringen bij je boven komen. Il Oliva vond ik ook heerlijk om te bezoeken. Nu op Lanzarote is het hier wel heel wat toeristischer dan op Fuerteventura. Anna

  • 17 November 2014 - 01:28

    Anna On Tour:

    Hoi Veronique, mijn 2 reisgenoten blijven bij me voor de 10 daagse reis doorheen Lanzarote. Vanaf dag 3 op Lanzarote zou normaal gezien ook Andy uit Engeland ons komen vervoegen, maar wegens ziekte is dit op het allerlaatste moment afgezegd. De dag dat ik naar Gran Canaria vertrek, zullen Flo en Lucile terugvliegen naar Basel en dan terugkeren naar hun thuisbasis in Strasbourg. Ik zou je dan graag de 27ste komen bezoeken in Gran Canaria, als je dan thuis te vinden bent. Ik heb je spaanse gsm nummer voor het geval dat je internet verbinding niet zou werken. Ik wens je alvast een goeie vlucht toe naar de Canarische binnen enkele dagen. Tot heel binnenkort, Anna

  • 17 November 2014 - 09:30

    Anna On Tour:

    Excuseer Vero, een foutje geschreven... ik bedoel dat ik je graag de zondag de 23ste november in Gran Canaria zou komen bezoeken, niet de 27ste want ik zal dan in Tenerife zitten

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Playa Blanca

Eilandhoppen op de Canarische archipel

'Het zonnetje in de winter !', dat is het eerste wat bij je opkomt als je denkt aan de Canarische eilanden.

Nee, de Canarische eilanden zijn niet alleen voor discominnende zonaanbidders. Dat wordt nog altijd door velen gedacht, maar er is écht veel meer dan zand, zee en zonnebrandcrème. Kom gewoon eens overeind uit je ligstoel op het strand of aan de zwembadrand. En verken de eilanden bijvoorbeeld per huurauto. Dan zul je allereerst versteld staan van de enorme landschappelijke variatie.

Het landschap op al deze vulkanische eilanden is spectaculair: van lichtgroene, beboste valleien tot verschroeide, nog immer rokende maanlandschappen, van smalle ravijnen tot sneeuwtoppen en woestijnachtige zandduinen. Vier van de tien Spaanse nationale parken bevinden zich op deze relatief kleine archipel, hetgeen aangeeft dat de natuur hier niet altijd ondergeschikt is aan het toerisme.

Culturele, historische en etnische bezienswaardigheden zijn er niet veel, maar er is meer dan genoeg om een verblijf van een 4 tal weken mee door te komen.

In een flauwe bocht ligt de archipel van de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan, ten westen van Marokko en de Sahara. De 7 grootste eilanden zijn bevolkt met in totaal meer dan 1,6 miljoen mensen. De warme winden uit de Sahara bezorgen de eilanden het hele jaar door een warm klimaat, met temperaturen van gemiddeld 18°C in de winter en 24°C in de zomer. Deze 7 eilanden wil ik verkennen! Here I come... La Palma, El Hierro, La Gomera, Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote !!!!!

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

Dag 13 - Jardin de Cactus en een 3de slaapdivan !

17 November 2014

Dag 12 - De vuurbergen van Timanfaya

16 November 2014

Dag 11 - Marktdag in Teguise

15 November 2014

Dag 10 - 2de ziektedag te Playa Quemada

14 November 2014

Dag 9 - Uitrusten in Playa Quemada
Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 3200
Totaal aantal bezoekers 95594

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: