Dag 6 - Dagje Corralejo te Fuerteventura - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 6 - Dagje Corralejo te Fuerteventura - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Dagje Corralejo te Fuerteventura

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

11 November 2014 | Spanje, Corralejo

Dag 6 – Dinsdag 11 november 2014 – Dagje Corralejo

Vrienden, allereerst dank je wel voor de reacties onderaan mijn reisverslag. Wel merk ik nog veel dat er soms enkel de voornaam gemeld wordt. Zouden jullie ook een initiaal van de familienaam kunnen vermelden? Want gisteren kreeg ik reactie van Rudy, maar ik heb 7 vrienden met de naam Rudy en weet bijgevolg niet van wie die leuke reactietjes afkomstig zijn.

Reeds vroeg word ik wakker door mijn wekkeralarm in het vissersstadje Corralejo in het noorden van Fuerteventura. Weeral vroeg want ik heb plannen om deze ochtend met de huurauto die ik nog tot 9 uur heb, tot aan het duinenreservaat te rijden en daar heb ik dan nog 2 uurtjes de tijd om te genieten van de ochtendrust op het strand vooraleer ik de auto terug bezorg aan Orlando.

Corralejo:
In het noordoosten van Fuerteventura liggen de allermooiste witte stranden. De grote stranden (Grandes Playas) maken deel uit van het grotere natuurpark dat je hier vindt. Deze stranden van Corralejo worden veel bezocht door surf en kite liefhebbers. De wind op dit eiland maakt het namelijk erg geliefd voor het beleven van deze sporten. Maar ook de oude binnenstad en haven van Corralejo zijn zeer geliefd bij toeristen. Het dorp ligt om de haven gebouwd. Van hieruit vertrekken verschillende boottochten.

En ja, bij aankomst aan de duinen en stranden blijk ik daar helemaal alleen te zijn. Het is vandaag niet zo zonnig als gisteren, maar dat komt wel nog. Op dezelfde dag wisselt het weer hier nogal wel eens, maar altijd blijft het aangenaam warm. Ik geniet van een mooie lange strandwandeling met uitzicht op het eiland Los Lobos. Ik kan ook vanaf het strand Lanzarote zien liggen, daar ga ik morgen naartoe varen. Zo vroeg in de ochtend zijn er nog geen zonnebaders en ook de jonge surftalenten liggen blijkbaar nog in hun bed. Ik krijg enkel het gezelschap van vele meeuwen en enkele strandlopertjes.

Tegen 8u30 ga ik terug naar de auto en ga nu een benzinestation zoeken waar ik net zoals gisteren precies 15 euro bijtank. Zo nu ga ik terug naar het hotel waar ik de sleutel mocht afgeven bij de receptie zodanig dat Orlando de auto kan komen ophalen. Ik ben dan ook erg verrast als de hotelreceptioniste me vertelt dat de mensen van Orlando al zijn langsgeweest maar geen auto aantroffen. Ik vind dat raar want ik dacht dat ik de auto voor 24 uur gehuurd had. Ik haal mijn autohuurcontract boven en wat blijkt? Ik moest eigenlijk de auto om 7 uur deze ochtend terugbezorgen. Ola! Dat klinkt niet goed. De hotelbediende belt onmiddellijk voor me de autoverhuurfirma op en die zullen straks nog eens terugkomen om de auto op te halen. Een paar uurtjes later zie ik de auto nog steeds in de straat staan, ik hoop nu alleen maar dat ze mij geen 2de extra dag huurgeld zullen aanrekenen. Ik ga er mij nu niet druk in maken en ga lekker ontbijten in het zonnetje op het terras aan de haven.

Toen Lanzarote tussen 1730 en 1736 en in 1824 werd getroffen door vulkaanuitbarstingen vluchtten velen vanaf het zuidelijk gelegen Playa Blanca (waar ik morgen naartoe ga met de boot!) naar het noordelijkste puntje van Fuerteventura: Corralejo. Een vissersplaatsje in een prachtig landschap van duinen, stranden en zandverstuivingen. En met een prachtig uitzicht op Lanzarote en het mini-eilandje Los Lobos. Corralejo biedt de toerist een gevarieerde mengeling van authenticiteit en luxueus vakantie vieren, inclusief surfen, windsurfen en duiken. Het centrum met oude huizen heeft zijn eigen sfeer weten te behouden. Bewoners keuvelen op bankjes, kinderen rommelen op het strand en oudere jongeren spelen een partijtje strandvolleybal. Daarnaast zijn er de bars, bodega’s en (vis)restaurants die bevolkt worden door de buitenlandse gasten. Op maandag en vrijdag is er in Corralejo extra drukte door de markt. De laatste jaren zijn er wel veel laagbouwappartementen bijgekomen. Vanuit de haven vertrekt vijfmaal daags een ferry naar Playa Blanca op Lanzarote. De vaartijd bedraagt ca. 40 minuten. Daarnaast zijn er snelle boten naar Playa Blanca, Puerto del Carmen en Arrecife op Lanzarote.

Vanaf Corralejo vaart er dagelijks een glass bottom boat (onder de waterlijn waan je je in een onderzeeër) over de 3 km brede zee-engte El Rio naar het eilandje Los Lobos. Die naam betekent ‘zeehonden’ en die zouden er in de 15de eeuw op grote schaal hebben geleefd. Er gaan zelfs geruchten over deze dieren: als je hun snorharen en botten verbrandt, zou het eindproduct een goed medicijn zijn tegen dysenterie en liefdesverdriet.
Op dit autovrije eilandje leven nu slechts enkele vissersfamilies, en wel in het gehucht El Puertito. Op Los Lobos kun je rustig zwemmen en wandelen (bijvoorbeeld naar de vuurtoren in het noorden of de 127 m hoge vulkaan op). Tussen de middag kun je – in het enige restaurantje dat het eiland rijk is – eten wat de pot schaft. Vaak is dat een gerecht met zojuist gevangen (inkt)vis.

Het stond dus op mijn programma om vandaag om 10u30 mee te gaan op bootexcursie naar Los Lobos. Dat klonk voor mij heel aantrekkelijk. Maar toen ik hier in Corralejo al de publiciteit zie in de toerisme kantoren en hun programma’s zie, besef ik dat dit wel een heel erg commerciele toeristische boottocht gaat worden. Eigenlijk iets waar ik erg van gruwel. Ik zie me al terug als een kuddedier de boot opstappen en mijn goesting is dan plots ook snel voorbij. Trouwens vind ik dat ze wel overdreven veel geld vragen om rond het eiland te varen. Zo groot is dat eiland trouwens niet en het ligt hier ook wel heel dicht bij de kust. Ze vragen 50 euro per persoon. Ik zou dit eiland ooit liever eens bezoeken met een prive bootje. Dus zeg ik mijn plan om mee te gaan af en beslis om leukere dingen te doen vandaag. In de ochtend na mijn late ontbijt, geniet ik eerst even van het zonnetje op mijn prive balkom van mijn appartement. Plots totaal niet verwacht, begint het hier te regenen! Alle vakantiegangers aan het zwembad vluchten weg, maar nog geen 5 minuten later is de regenbui al weer over en schijnt het zonnetje volop. Ja dat is Fuerteventura! Daarna ga ik nogmaals zwemmen in het zwembad en in de namiddag ga ik de hele tijd wandelen. Het is bijna een uurtje stappen van hieruit naar de beroemde mooie duinen. Een rustige dag dus, maar ik kon dat wel gebruiken na de 2 drukke reisdagen met de jeep en de huurauto.

Ik ben slechts 5 dagen op het eiland Fuerteventura wat eigenlijk veel te kort is om alles te bezichtigen. Er zijn nog zoveel dorpen die ik zou willen bezoeken, ook zoveel natuurwandelingen te maken en heel wat mooie stranden af te struinen. La Lajita & La Atalayita liggen op slechts 6 km van mijn hotel in Costa Calma, maar ook dat heb ik enkel maar kunnen passeren, niet bezichten. Ook de Costa Caleta heb ik niet kunnen bezoeken. Dus het is me duidelijk dat ik zeker en vast nog eens wil terugkeren naar dit eiland die zoveel te bieden heeft.

La Lajita Oasis Park
In het zuiden van Fuerteventura ligt een prachtig park met verschillende dieren, dierenshows en botanische tuinen. Dit is het ‘La Lajita Oasis Park’. Voor kinderen heeft het park veel te bieden. Er zijn zeehonden shows, papegaaien shows en een roofvogel show te bezoeken. Het meest bijzondere om te doen is de kameel safari.
www.fuerteventuraoasispark.com

La Atalayita
Vlak bij het vissersdorp La Lajita ligt de archeologische vindplaats La Atalayita. De aanwezigheid van zoet water, de mogelijkheden voor vee om te grazen en de beschutte ligging zorgden samen voor goede omstandigheden om hier vele jaren geleden een nederzetting te bouwen.

Caleta de Fuste / Costa Caleta
Deze badplaats is gewild om zijn diverse watersportmogelijkheden en golftoernooien. Doordat het in een redelijk beschutte baai ligt heb je iets minder last van de wind. Verder zijn alle vakantiefaciliteiten aanwezig. Er zijn voldoende hotels, restaurants, winkelcentra en uitgaansgelegenheden. Vlak Caleta de Fuste liggen de zoutpannen van Salinas del Carmen. Hier is tegenwoordig een goedbezocht zoutmuseum gevestigd.


Na mijn wandeling van deze ochtend en deze van in de namiddag, geniet ik nog even van het avondzonnetje op mijn terras. En dan ’s avonds nog een visje gaan eten in restaurant La Luna. Duur is het hier totaal niet, ik betaal voor mijn lekkere gegrilde vis met frietjes of aardappelen en bijhorende salade slechts 6,60 euro, met drankje inbegrepen is dat 7,80 euro. En het was dan nog lekker ook en zelfs veel te veel.
Ik probeer ook nog wat foto’s op mijn facebookpagina te plaatsen, maar het lukt niet altijd gemakkelijk daar het internet wat aan de trage kant is. Sorry ook vrienden voor de mindere kwaliteit van mijn foto’s, maar ik kon deze keer niet mijn goeie reflex fotocamera met me meenemen. Die neemt teveel plaats in de valies en ik ben hier slechts met een kleine handbagage. Ik neem dus foto’s met mijn eenvoudig compact fototoestelletje. Slaapwel en tot morgen voor mijn volgend reisverhaal.

Nog een ander weetje over Fuerteventura en zijn Spaanse Vreemdelingenlegioen:
Zolang Spanje zijn Noordafrikaanse grondgebieden Ceuta en Melilla wil behouden, zal Fuerteventura, het Canarische eiland dat het dichtst bij Afrika ligt, de basis blijven van het taaiste van al zijn legers – het Spaanse Vreemdelingenlegioen. Het hoofdkwartier ligt in Puerto del Rosario langs de weg naar Corralejo naast de haven. Hier staan in de tuinen voor de barakken modern wapentuig, heroïsche beelden en een paar vreemde houten totempalen.

Logies:
Voor de 2de nacht op rij overnacht ik in Hotel Dunas Club – El Pulpo 2 - Corralejo
http://www.dunasclub-fuerteventura.com/
Prijs: 105 euro voor 2 dagen.
Het is hier iets minder luxueus maar eigenlijk voor mij wel ideaal daar ik morgen naar Lanzarote wil vertrekken en het hotel net aan de haven gelegen is. Op die manier hoef ik helemaal niet ver te stappen met mijn valies. Wie echter voor langere tijd in Corralejo wil verblijven, zou ik aanraden om aan de andere kant van het stadje een hotel te zoeken namelijk vlak naast het Parque Natural de Corralejo, want voor mij was het te voet toch wel 45 minuten stappen tot aan deze duinen.
Ontbijt had ik er niet bijgenomen, maar voor slechts 4 euro kon ik hier in het naburige restaurant genieten van ofwel een uitgedreid english, spaans, continentaal ontbijt.



  • 12 November 2014 - 09:39

    Judith:

    je bent echt aan't genieten. Ik lees nu pas het eerste verslag en ga de andere later lezen want ben ook even "op vakantie" geweest. Beetje skiën in Hintertux (Oostenrijk) maar jammer genoeg heel slecht weer en storm in de bergen. Gisteren zelfs niet kunnen skiën wegens te gevaarlijk en ook alle liften gesloten. Nog veel plezier ook op Lanzarote waar ik ook was. Heel mooi daar!

  • 12 November 2014 - 09:50

    Anna On Tour:

    oh wat sneu voor jou Judith dat het zo slecht weer is in Oostenrijk op de skipistes, misschien had je toch beter bij Dominique in Zwitserland gaan logeren want ik hoor hem altijd maar vertellen over het zonnetje op zijn terras. Vorig weekend zat hij er zelfs in tshirt. Hopelijk betert het weer daar vlug bij jou, anders kom je maar af naar de Canarische Eilanden en kom je mee met mij rondtrekken. Welk eilanden heb jij allemaal al aangedaan? En ja, na Fuerteventura reis ik door naar Lanzarote. Als je goeie tips voor me hebt, laat maar horen...

  • 12 November 2014 - 21:54

    Vulkaanminnaar:

    Goed dat je een dagje rust genomen hebt, geniett er maar van !

  • 12 November 2014 - 22:24

    Corina (sicily) !:

    liefs uit wisselvallig sicilie!

  • 13 November 2014 - 10:27

    Judith Postelmans:

    Op Lanzarote ben ik 10 dagen geweest, vooral gewandeld en natuurlijk ook de hete krater in het natuurpark bezocht. Je kan daar bij wijze van spreken een eitje bakken. Is wel heel toeristisch en je mag er enkel onder begeleiding naar boven en mondjesmaat.
    We zijn daar ook op zoek geweest naar speciale stenen (voer wie interesse heeft in geologie).
    Lanzarote is heel vulkanisch, zwart met nauwelijks groen dat kunstmatig in stand gehouden wordt. Dat was toen een groepsreis dus ik moest gewoon volgen.........
    La Gomera ken ik wat beter. La Gomera is het ideale eiland om te wandelen. Daar ben ik, samen met een vriendin in 10 dagen te voet rond het eiland getrokken met de rugzak en low budget overnachtingen. Het noorden is het mooist (vind ik) en rustiger, maar ook meer kans op regen. Het zuiden is erg toeristisch, droger, kaler en warmer.
    In het centrum ligt het nationale park, heel groen maar vochtig. Vond ik persoonlijk niet zo interessant.
    Geniet er van en misschien kom ik wel eens skiën in de buurt van jullie stekje in Zwitserland. Eerst eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn ;-)

  • 17 November 2014 - 01:17

    Anna On Tour:

    Hoi Judith, ik ben zeker en vast van plan om het natuurpark van Timanfaya te gaan bezoeken en ik zal mijn eitjes meenemen zodanig dat ik die ter plaatse kan bakken! Ik zal zelf ook 10 dagen op Lanzarote verblijven maar dan gelukkig niet in groepsverband. La Gomera hoop ik begin december ook nog te bezoeken, veel reisplannen dus nog. In januari ga ik waarschijnlijk ook naar Zwitserland dus ja, als je zin hebt, kunnen we misschien in Zug afspreken begin 2015. Anna

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Corralejo

Eilandhoppen op de Canarische archipel

'Het zonnetje in de winter !', dat is het eerste wat bij je opkomt als je denkt aan de Canarische eilanden.

Nee, de Canarische eilanden zijn niet alleen voor discominnende zonaanbidders. Dat wordt nog altijd door velen gedacht, maar er is écht veel meer dan zand, zee en zonnebrandcrème. Kom gewoon eens overeind uit je ligstoel op het strand of aan de zwembadrand. En verken de eilanden bijvoorbeeld per huurauto. Dan zul je allereerst versteld staan van de enorme landschappelijke variatie.

Het landschap op al deze vulkanische eilanden is spectaculair: van lichtgroene, beboste valleien tot verschroeide, nog immer rokende maanlandschappen, van smalle ravijnen tot sneeuwtoppen en woestijnachtige zandduinen. Vier van de tien Spaanse nationale parken bevinden zich op deze relatief kleine archipel, hetgeen aangeeft dat de natuur hier niet altijd ondergeschikt is aan het toerisme.

Culturele, historische en etnische bezienswaardigheden zijn er niet veel, maar er is meer dan genoeg om een verblijf van een 4 tal weken mee door te komen.

In een flauwe bocht ligt de archipel van de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan, ten westen van Marokko en de Sahara. De 7 grootste eilanden zijn bevolkt met in totaal meer dan 1,6 miljoen mensen. De warme winden uit de Sahara bezorgen de eilanden het hele jaar door een warm klimaat, met temperaturen van gemiddeld 18°C in de winter en 24°C in de zomer. Deze 7 eilanden wil ik verkennen! Here I come... La Palma, El Hierro, La Gomera, Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote !!!!!

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

Dag 13 - Jardin de Cactus en een 3de slaapdivan !

17 November 2014

Dag 12 - De vuurbergen van Timanfaya

16 November 2014

Dag 11 - Marktdag in Teguise

15 November 2014

Dag 10 - 2de ziektedag te Playa Quemada

14 November 2014

Dag 9 - Uitrusten in Playa Quemada
Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1636
Totaal aantal bezoekers 95782

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: