Dag 18 - Lake Mburo Nationaal Park - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 18 - Lake Mburo Nationaal Park - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 18 - Lake Mburo Nationaal Park

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

05 Februari 2013 | Oeganda, Mbarara

Dag 18 – Dinsdag 5 februari 2013 – Lake Mburo N.P.

Vandaag zullen we vertrekken vanaf het Mutanda meer naar Lake Mburo National Park. Wellicht is dit nationaal park niet zo spectaculair qua wild als de andere parken, maar het park mag zeker niet onderschat worden. Zo is dit het enige park in deze reis waar u de zebra’s, de impala en de elandantilope kunt zien. Daarnaast kunt u in dit park unieke safari wandelingen maken en zelfs een paardrij-safari.

Na een heel slechte nacht met heel veel pijnen, kan ik bij het ontbijt niets naar binnen krijgen (ontbijten om 6u45). Tegen 7u30 nemen we opnieuw het bootje over het Lake Mutanda. Deze keer is het slechts een half uurtje varen vooraleer we aan wal gaan, waar de busjes ons opwachten. Vanaf het meer zien we de prachtige lodge van een belgisch koppel liggen. Het ziet eruit als een sprookje. Plots willen we allemaal naar het toilet want we willen dolgraag hier eens stoppen en een kijkje gaan nemen. En ja hoor, deze Bird Nest Lodge is volledig af!!! Wat een prachtig zicht over het meer. En wat een schitterend terras. Hier wil ik zeker en vast wel eens komen logeren. We maken kennis met de belgische eigenaar die ons vertelt hoe hij hier terecht gekomen is. Om het financieel haalbaar te maken komt hij nog ieder jaar 6 maand in België werken, terwijl zijn mede-investeerder dan de lodge verder doet. Het ziet er voor ons het paradijs uit, maar om zoiets draaiende te kunnen houden in een Afrikaans land met een totaal andere cultuur is niet altijd zo evident.

De weg naar het Mburo N.P. ligt er ook niet zo evident bij. Overal onderweg zijn ze hier bezig met de weg her aan te leggen, waardoor het ons bijna 6 uren rijden vraagt. We passeren ook in het stadje Mbarara, waar de huidige president van afkomstig is. Een levendig stadje! De chauffeur heeft het niet gemakkelijk zich doorheen de chaos te manoevreren met het busje. Ze rijden hier ook als zotten over deze weg. Niet moeilijk dat er zoveel mensen hier omvergereden worden.

Het laatste uur van onze trip is gelukkig al doorheen het park van Mburo. Een zoveelste gamedrive! We zijn nog maar pas het nationale park binnengereden en we zien al direkt de eerste zebra’s over de weg lopen. Ook zien we weer opnieuw heel wat soorten antilopes. Ook tobi’s. En wrattenzwijnen. Om 13u45 komen we aan bij de lodge en zijn we opgelucht dat we direkt aan tafel mogen voor weeral een 3 gangen menu. We hebben hier een prachtig zicht op het park. Beneden is er een poel waar heel wat dieren komen drinken. Er staan zelfs een paar elanden bij, een dier dat je normaal moeilijk te zien krijgt in het park. Na het middagmaal was het voorzien dat ik hier een paardrijsafari zou kunnen maken. Daarvoor had ik in december reeds 50 euro op voorhand betaald. Maar de eigenaar heeft minder goed nieuws: door het hele droge seizoen hier, zijn hun 15 paarden gewond van door dat droge gras te lopen. Vandaag is het beter dat die dieren nog wat langer op stal blijven en rusten. De paardrijsafari is dus afgelast. In ruil kan ik mee op een nieuwe gamedrive van een paar uurtjes. En de engelse eigenaar van de lodge is bereid als compensatie voor de paardrijsafari zijn landrover gratis ter beschikking te stellen zodanig dat we vanavond ook nog kunnen deelnemen aan een nachtsafari om op zoek te gaan naar luipaarden. Dat zie ik ook wel zitten. Wel moeten we onderweg een ranger oppikken en die is nogal duur: 20 dollar per persoon. Negen mensen gaan mee, dus verdient die man goed zijn geld: 9x20 dollar. Wat wel straf is, is dat hij op het eind ook nog eens 10 dollar extra vraagt (niet per persoon maar voor de ganse groep) voor zijn schijnwerper. Dat vond ik echt wel overdreven, want heb je nu al eens een nightdrive gemaakt zonder licht???

Deze lodge heeft vanuit de hoogte ook een prachtig zwembad met zicht op het park en zijn dieren, maar ik vraag me af of ik hier wel tijd voor zal hebben. Ik wil teveel gamedrives meemaken, waardoor er geen enkel moment om te relaxen overschiet. Nu… zwemmen kan ik thuis in Sicilië ook altijd nog wel doen natuurlijk.

De gamedrive in de namiddag valt heel erg mee. Deze keer komen de wrattenzwijnen tot heel dichtbij ons busje. Ook zie ik de mooie kraanvogels van heel dichtbij. Verder zie ik heel wat kuddes zebra’s en tobi’s. En ook een hele groep mangoes zie ik zo over de weg net voor onze wagen voorbijlopen. De Luc wijst me nog een paar nieuwe vogeltjes aan en ik leer weer veel bij.
Na de gamedrive rijden we terug naar de lodge want 10 minuutjes later vertrekken we al opnieuw met de landrover voor de “nacht “gamedrive. De vervet aapjes komen ondertussen aan het zwembad drinken. Een mooi zicht. Zo’n mooie gekke aapjes. Je zou zo zin hebben om ze te aaien. De safari-landrover die speciaal gemaakt is voor gamedrives heeft een open dak en heeft 3 rijen zitjes op verschillende hoogtes, zo heeft iedereen een heel goed zicht. We gaan eerst een gewapende ranger oppikken die ook zo’n hele zware schijnwerper bij zich heeft. Er zitten hier heel wat luipaarden en het liefst zouden we dus een luipaard vinden. Tijdens onze 3 uur durende rondrit, zien we heel wat elanden, impala’s, zebra’s, buffels en nijlpaarden die ondertussen aan wal gekomen zijn voor de nacht. We hebben het geluk om een “genet cat” te zien, ook zien we een bush baby en verder nog 3 verschillende soorten mangoesten (de witstaart mangoest, een Bush mangoest & mashed mango, kleine mangoest). Maar een luipaard vinden we spijtig genoeg niet. Rond 22 uur keren we terug want we moeten nog dineren. Het zal dus weer heel laat worden deze avond en dat terwijl er morgenochtend om 6u30 al opnieuw een nieuwe safari tocht ons staat te wachten.
Ik moet toegeven dat ik kapot ben. Ik heb overal fibropijn in mijn lichaam, de vermoeidheid begint serieus toe te slaan. Maar het idee om nu te mogen gaan slapen in zo’n prachtige luxe-tent, waar ik de hele nacht overal rondom mij de nachtgeluiden van de dieren hoor… dat maakt natuurlijk alles goed.

Extra informatie over het Lake Mburo N.P.:
Lake Mburo N.P. is maar één van de 5 meren die zich binnen de grenzen van het park bevinden. Ze maken deel uit van een groep van 14 meren die gevoed worden door de rivier Ruizi. Het park behoort tot de kleinste, maar ook tot de modernste van Uganda en heeft een grote variëteit aan natuurschoon. Het uiterste westen is heuvelachtig gelegen op hoogten tussen ongeveer 1200 en 1800 meter. Een groot gedeelte is vlak met betrekkelijk weinig begroeiing, dus een ideaal gebied voor de acacia’s, maar een ander gedeelte is weer zeer waterrijk met rivieren en moerassen. Kortom, een prachtig leefgebied voor vele diersoorten.
In vroeger dagen werd het gebied bewoond door herders en vissers van het Bahimavolk die zijn kudden er liet grazen, maar ook in dit gebied werden de mensen verjaagd door de slaapziekte. Pas in de loop van de jaren zestig van de 20ste eeuw, toen er afdoende maatregelen genomen konden worden tegen de tseetseevlieg, keerden de Bahima’s terug. De ontwikkeling van het wildleven had echter niet stilgestaan en men begon op grote schaal te stropen in een poging het vele wild dat een gevaar was voor het vee, te verdrijven. De Ugandese overheid stak daar een stokje voor en maakte een reservaat van het gebied: het Lake Mburo waarbinnen mensen, onder strikte voorwaarden hun (Ankole) vee konden hoeden en konden wonen. Het beoogde resultaat bleef uit en in 1987 besloot men om 60 % van het oorspronkelijke gebied als leef- en werkgebied aan het Bahimavolk toe te kennen en de overblijvende 40 % aan te wijzen als nationaal park. Voor de bewoners ging de maatregel te ver en men kwam uiteindelijk overeen dat een kleine groep Bahima’s in het park kon blijven wonen, voornamelijk om de visvangst in de meren te kunnen blijven beoefenen.
Lake Mburo N.P. is het enige gebied in Uganda waar men nog redelijk grote concentraties impala’s aan kan treffen. Daarnaast leven er vele andere antilopesoorten waaronder de klipspringer, de topi en de grootste in het land levende antilopen: de eland-antilope. Vanwege het vele water leven er ook tal van nijlpaarden en krokodillen. Hyena’s en jakhalzen behoren eveneens tot de vaste bewoners, terwijl er ook luipaarden huizen. Het is tevens een leefgebied bij uitstek voor bavianen. De leeuw waar het park ooit bekendheid door genoot is in de jaren zeventig van de 20ste eeuw door stropers uitgeroeid. Bij de vogels treft men onder andere een aantal ooievaarsoorten aan, maar ook de nationale vogel van Uganda, de kroonkraanvogel, laat zich hier gemakkelijk bewonderen. Natuurlijk zijn de watervogels goed vertegenwoordigd.

Mijn logeeradres in het Mburo Nationaal Park is Nhingi Lodge:
www.mihingolodge.com
Deze luxe lodge wordt door velen beschouwd als de mooiste lodge van Oeganda! De 10 luxe tenten zijn op een heuvel midden in Lake Mburo gebouwd en vanaf een eigen veranda is het uitzicht subliem. Je zou hier alleen al naartoe komen om te genieten van de lodge!

Andere logeermogelijkheden in het park:
- de Mburo safari lodge

Andere logeermogelijkheden in de buurt van het park:
- Hotel Classic in Mbara: www.hotelclassicafrica.com
- Agip Motel in Mbara
- Kimbla-Mantana tented Camp

• 02 Maart 2013 - 20:32

Dominique:

Het ziet er daar inderdaad héél mooi uit, met een veelvoud aan wilde dieren en vogels. Spijtig van die leeuwen, wat mensen toch de natuur kunnen aandoen!!

Tags: Anna on Tour