Dag 13 - Boomklimmende leeuwen Ishasha Park - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 13 - Boomklimmende leeuwen Ishasha Park - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 13 - Boomklimmende leeuwen Ishasha Park

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

31 Januari 2013 | Oeganda, Kasese

Dag 13 – Donderdag 31 januari – Gamedrive Queen Elisabeth N.P. & Boomklimmende apen in het Ishasha Park

Daar we gisterenochtend op de gamedrive geen leeuwen gevonden hebben, vragen we of we deze ochtend een extra gamedrive kunnen maken. Dat kan. Normaal zouden we deze ochtend een village-walk gemaakt hebben en wat uitgerust hebben, maar van dat uitslapen zal er dus weer geen sprake zijn. Een deel van ons groepje staat dan ook opnieuw om 5u45 klaar voor vertrek. Het is nog donker maar met de felle zaklamp schijnen we onderweg in de bosjes. En we hebben al direkt geluk. Anne ziet rode oogjes in het gewas. STOP! En snel wat achteruit rijden. Daar zien we nog net 2 hyena’s in het struikgewas verdwijnen. Maar door het felle schijnlicht, wordt eentje zijn nieuwsgierigheid gewekt en komt hij (of was het een zij?) op zijn stappen terug. Hij komt ons nog even aanstaren vooraleer deze gevlekte hyena opnieuw in de duisternis verdwijnt. De chauffeur vertelt ons dat wanneer je bij het opstaan al direkt een hyena ziet, dit hier “Good luck” betekent. Laat ons hopen dat dit verhaaltje klopt want we zijn dringend aan wat geluk toe om de leeuwen te vinden.

We halen eerst de ranger op aan de ingang van het park. En dat ziet er ook al goed uit, want eindelijk eens een ranger die zijn eigen verrekijker bijheeft! Een uitzondering hier. Blijkbaar wordt dit niet bekostigd door de overheid en moeten ze zelf een verrekijker aankopen wat voor de mensen hier natuurlijk een hele investering is. De meeste hebben er dan ook geen. We rijden nog maar het park binnen en al direkt zien we heel wat meer dieren dan gisteren. We zien de olifanten van heel dichtbij, en kort erna krijgen we al opnieuw een hyena te zien. Deze keer zien we hem goed want het is al goed licht geworden. En ietsje later krijgen we telefoon dat er leeuwen gesignaleerd zijn. In volle vaart rijden we ernaartoe en ja daar worden we eindelijk beloond voor ons vroege-opstaan. We zien 3 jonge leeuwen op ons toekomen. Eén mannetje en 2 wijfjes. Het zijn nog heel jonge leeuwen van ongeveer zo’n 1 jaar oud. We kunnen ze een heel tijdje volgen. Zij volgen een antilope.

Onderweg doorheen het Queen Elisabeth Park, passeren we ook een kratermeer. In het noordelijke gedeelte van het park bevindt zich een zevental kratermeren waarvan er vier met meer of minder moeite bereikt kunnen worden. Bij deze meren valt de hoeveelheid alkali op en dat kunt u ruiken. De naam van een van de meren, Nyamanuka, betekent letterlijk: beestenstank. De naam werd indertijd gegeven omdat men dacht dat bepaalde dieren een dergelijke geur verspreidden.

Extra informatie omtrent het Queen Elisabeth N.P.:
In het Queen Elizabeth N.P. kunt u vrijwel alle landschapsoorten verwachten. Niet voor niets bestaat er van de zijde van de UNESCO grote belangstelling voor het ecosysteem. Er zijn natte en droge savannen, kratermeren, moerassen en tropisch (regen)woud. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vrijwel alle dieren wel ergens een plaatsje vinden waar ze ongestoord kunnen leven zonder zich druk te hoeven maken over hun dagelijkse voedsel. Het meest uitzonderlijke dier, vrijwel uniek in Uganda maar ook elders een bezienswaardigheid van de eerste orde, is de boomklimmende leeuw. Ook op de grond verblijvende soortegenoten zijn volop aanwezig, net zoals de luipaard, het wrattenzwijn, grote kudden buffels, er zijn hyena’s, honderden Ugandese kobs, diverse soorten antilopen en natuurlijk duizenden nijlpaarden. Het zal u inmiddels duidelijk geworden zijn dat het aan aapachtigen evenmin ontbreekt, er zijn ten minste 10 soorten waargenomen waarbij nog aangetekend wordt dat er in dit park grote groepen bavianen leven.
Vogels? Meer dan 600 soorten! Uiteraard zullen de grote concentraties flamingo’s langs de kratermeren zich in uw belangstelling mogen verheugen, maar het is eveneens opvallend dat, dankzij de ecologische samenstelling van het park, er bijna alle soorten ijsvogels voorkomen. Verder vindt u er veel roofvogels waaronder diverse soorten valken en adelaars.

Na deze zoveelste onbeschrijflijke gamedrive, lunchen we nog in onze prachtige Katara lodge. Opnieuw verwendt de kok ons met een haute-cuisine lunch. Met spijt in het hart vertrek ik hier. Ik had gerust nog wel even een paar dagen langer willen blijven. Maar er valt nog veel te beleven vandaag. We gaan naar het Ishasha Park waar we op zoek zullen gaan naar de boomklimmende leeuwen. Volgens vrienden van me die dit al eerder meegemaakt hebben, is ook dit iets wat je nooit meer kunt vergeten. Alleen is het niet zeker dat we die gaan vinden, want de laatste tijd blijkt het moeilijker en moeilijker te zijn om ze te zien. De leeuwen doen dit vooral als het heel warm is. Maar vandaag is het niet zo heet als anders. Dat is dus al geen goed teken. Het mag ook niet regenen, anders willen ze de boom niet meer in. Misschien te glad dan? We rijden zo’n 2 uren vanuit de Katara lodge naar het Ishasha Park. Onderweg rijden we door een ander gedeelte van het Queen Elisabeth Park. Ook heel mooi en af en toe zien we dieren zoals apen, olifanten, etc. Voor de verandering moeten we onderweg wel nog eens een half uurtje stoppen voor een nieuw bandenlek. Net als we het Ishasha Park naderen begint het een klein beetje te druppelen. Ook begint het enorm te waaien en is het erg donker in de verte. We verwachten dus een nieuwe tropische storm. Gelukkig valt het mee, en blijven we gespaard van het ergste. In het park gaan we al direkt op zoek naar de Ficusboom. Dat zijn prachtige grote bomen met ronde bladeren, die heel wat dikke horizontale vertakkingen hebben. Dat is ideaal voor de leeuw en hij verkiest dan ook deze bomen om te gaan luieren. Soms gebruiken ze ook wel eens de acacia boom. Spijtig genoeg zijn hier niet zoveel van die ficusbomen te vinden. Het wordt een spannende zoektocht. Geen leeuwen te zien, wel zien we hier een ander dier die ook heel mooi en er imposant uitziet: de tobi. Ze zijn met zijn honderden, misschien wel duizenden en zijn erg bedrijvig. Sommige zie ik paren, anderen schieten plots vooruit en beginnen heel hard te lopen. Een mooi spektakel voor ons. We komen ook weer heel wat leuke vogeltjes tegen en Luc onze vogelexpert is weer helemaal enthousiast. We krijgen weer een gratis vogelcursus want iedere vogel kent hij bij naam. Wat een heel voorrecht voor ons “vogelleken”. Ik heb alvast op deze reis al veel bijgeleerd, want vroeger kende ik alleen kleine, middelgrote en grote vogels. Soms wist ik ook wel eens te vertellen welke kleur ze hadden, maar daar hield mijn kennis dan ook bij op. Och, ik moet veel aan mijn vriendin Loredana en haar man Giuseppe denken. Wat zouden zij gelukkig geweest zijn met zo’n vogelexpert naast hen. Ik moet hen zeker en vast in Sicilië ooit eens aan elkaar voorstellen. Ik kan je nu al vertellen wat hun gespreksonderwerp zal zijn!

We zien ook veel gieren, buizerds en zelfs opnieuw zo’n dodelijke Puff-adder. Deze keer niet al zwemmend maar over de weg. De chauffeur kon hem nog net ontwijken maar reed daardoor wel de struiken in. Ik wou me zonet rechtzetten in de wagen met als gevolg dat ik omhoog gewipt en 180° gedraaid met een grote bonk neerkwam. Dat zullen weer wat extra blauwe plekken bij zijn, maar voor zo’n mooi examplaar van slang heb ik dat met veel plezier over. Alleen van de leeuwen is er geen sprake. Overal zien we dat hele delen van het park platgebrand zijn. Meestal doen ze dit omdat het harde lange gras niet gegeten kan worden door de dieren. Als ze het terrein afbranden, groeit er al heel snel opnieuw vers nieuwe grassen. Maar leeuwen daarentegen zouden hiervan niet houden en zouden zich daarom een heel stuk verder gevestigd hebben. Vandaar dat het heel erg moeilijk wordt om in dit park nog de boomklimmende leeuwen te vinden.

Na meer dan 2 uren gamedrive door deze toch wel heel interessant park, geven we het op en moeten we verderrijden naar ons volgend hotel. Deze keer gaan we naar Savannah Resort Hotel, waar we in een banda mogen slapen. Een banda is zo’n ronde hut met strooien dakje. Het is een groot hotel waar ze ons opnieuw met een gratis drankje opwachten. Ook is er deze keer goed internet. Het eten daarentegen valt wat tegen, in vergelijking met wat we ervoor allemaal al geserveerd werden. Ook de banda is iets aan de simpele kant, maar het valt allemaal wel mee, want ’s nachts kan ik hier heel veel dierengeluiden horen. Ik lig dan ook weer een hele tijd tijdens de nacht te luisteren en te genieten. Het hotel heeft ook een enorm grote mooie tuin, dus morgenochtend wil ik zeker een beetje tijd vrijmaken om hier op verkenning te gaan naar nog wat vogeltjes.

Logeerplaats: Savannah Hotel – vlakbij Ishasha Park te Kihiihi
www.savannahresorthotel.com
Prijs: 75 dollar voor single kamer – 115 dollar voor dubbele kamer (ontbijt inbegrepen)


  • 12 Februari 2013 - 09:53

    Nne Moerkerke:

    LIEVE ANNA. HET IS ADEMBENEMEND; gENIET ER MAAR GOED VAN.

    hIER WINTERKOU ER LICHT WEER SNEEUW;

    MET MIJ EN DE KINDEREN IS ALLAS O.

    GROETJES VAN MADELEINE

  • 12 Februari 2013 - 09:59

    Madeleine.vermeersch:

    Lieve Anna

    Wat is daar alles adembenemend. Geniet er maar volop van.
    Hier winterse kou; er ligt weer sneeuw.
    Met mij en de familie is alles O.K.

    Groetjes ui Kortrijk

  • 12 Februari 2013 - 10:39

    Veronique:

    schitterende verhalen Anna! blij dat ik je ook hier vind op waarbenjenu. En zoveel details zeg en zelfs logeerplaats... schitterend, je zou zo je eigen tijdschrift kunnen beginnen !! ...Alweer een prachtige reis, tot later, vero xx

  • 12 Februari 2013 - 13:29

    Anna On Tour:

    Hallo Madeleine, dat klopt... alles is hier adembenemend mooi. En gelukkig lekker warm. Die winterse kou is niets voor mij. Ik heb hier ook die mooie foto van Pieter op mijn bureaublad van mijn computer staan die ik overal meeheb onderweg. Zo heb ik het gevoel dat Pieter ook wat meereisd en in gedachten is hij zo een beetje bij me. Ik ben blij dat het goed gaat met jou. Je bent een sterke vrouw, dat heeft Pieter me altijd verteld, dus ik weet dat jij het verder goed gaat doen. Tot binnenkort nog eens in België Madeleine. Anna

  • 12 Februari 2013 - 13:31

    Anna On Tour:

    Ja Véronique, die adresjes van logeerplaatsen zet ik er speciaal bij omdat ik heel wat vrienden heb die ook echte globetrotters zijn zoals jij en waarvan ik weet dat ze ook ooit naar Uganda willen gaan. Dus ik hoop dat jullie er allemaal iets aan zullen hebben aan deze informatie. Hoe is trouwens jou zoektocht naar de geschikte B&B verlopen op de Canarische eilanden? Ik was wel spijtig dat ik toen net niet mee kon met jou, maar mijn reis was al geboekt. Anna

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 808
Totaal aantal bezoekers 96545

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: