Dag 11 - Queen Elisabeth N.P. - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 11 - Queen Elisabeth N.P. - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 11 - Queen Elisabeth N.P.

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

29 Januari 2013 | Oeganda, Kasese

Dag 11 – Dinsdag 29 januari – Van Kibale Forest naar Queen Elisabeth National Park

Vorige nacht minder goed kunnen slapen dan de vorige nacht in de tent. Ik werd namelijk midden de nacht wakker gemaakt door de apen rond mijn tent. Ik ben buiten niet gaan kijken, ietsje te gevaarlijk, maar ik had zo het vermoeden dat ze voor mijn deur op de terrasmeubelen zaten. Eens terug in slaap, word ik even later opnieuw uit mijn slaap gehaald. Ik hoor heel veel knarsende geluidjes. Ik haal mijn zaklamp tevoorschijn en schijn omhoog langs de wanden van mijn tent en daar zie ik het al: massa’s muizen kruipen omhoog. Zolang het maar niet van zo’n grote ratten zijn. Maar af en toe hoor ik ook wel eens een groter beest op de buitenkant van het dak van de tent voorbijlopen, misschien zijn dat dan wel ratten of misschien ook wel die aapjes. Ik ga in ieder geval hier niet midden de nacht naar buiten, want ik zou niet graag woudolifanten tegen komen.

Na het ontbijt vertrekken we naar de volgende bestemming. We gaan naar het Nationaal park van Queen Elisabeth. Het is zo’n 3 à 4 uren rijden. Onderweg moet de auto even voor reparatie binnen in de garage terwijl wij gaan lunchen. Maar blijkt dat de president van Uganda hier morgen in dit stadje Kasese op bezoek komt en daardoor wil de garagist geen reparaties uitvoeren. Iedereen is bezig met de voorbereidingen om de president te verwelkomen. Ook worden we allen gescand vooraleer we het hotel/restaurant binnen mogen. Net voor het middagmaal, wordt er nog een klein wandelingetje gemaakt tot aan de plaatselijke markt, maar voor mij is het hier veel te warm.

Op het programma voor deze namiddag staat een chimpanseetrekking, maar na de drukke dag van gisteren, is mijn energie ver te zoeken. Ook voel ik me redelijk stijf na een halve dag rijden in het busje. Daarom gaan vandaag slechts enkele op chimpanseetrekking en kan ik mee met een boottocht door het Kazinga kanaal ipv de chimpansee (zware) tocht te doen. Deze chimpanseetocht is namelijk soms door open terrein, waar de zon hevig op je huid kan branden. De chimpanseetocht ligt in de prachtige kloof Gorge Kyambura. Dit is een prachtig stuk tropisch regenwoud wat verborgen ligt tussen savannevlaktes van Queen Elisabeth. Het is wel oppassen geblazen: hier schuilen slangen, chimps en andere tropische diersoorten.

Het park wordt gewoonlijk in 2 sectoren opgespitst: een noordelijke en een zuidelijk gedeelte, elk met eigen landschappelijke kenmerken. De 2 delen worden gescheiden door het Kazinga kanaal en het loont de moeite om er een boottocht over te maken, zeker als u geïnteresseerd bent in vogels waaronder grote hoeveelheden pelikanen en grote concentraties nijlpaarden. Met wat geluk ziet u een olifantenfamilie die haar dorst komt lessen en mogelijk zelfs een dorstige leeuw of luipaard. Of de tamelijk zeldzame boomklimmende leeuw.

De boottocht duurt ongeveer 2 uur. Onze boot heeft een technisch probleem, vandaar dat we de luxe boot mogen gebruiken. Onderweg worden onze ogen weer moe van alles wat we te zien krijgen. Zo’n prachtige boottocht op dit kanaal!


Na de boottocht rijden we nog een uurtje vooraleer we aankomen in deze super sjieke Katara lodge, waar we door het personeel hartelijk verwelkomt worden met een drankje en een vochtig handdoekje. Verstomd sta ik te kijken naar het prachtige uitzicht dat je hier hebt over de savanne. Ook de tent is een luxe tent. De mooiste die ik tot nu toe wel gehad heb, met zowel douche als ligbad. Er staan zelfs 2 soorten bedden in: één normaal en eentje op wielen, zodanig dat je hiermee tot buiten op het terras kunt rijden om dan ’s nachts buiten te slapen.
Ook het eten ’s avonds is haute-cuisine. Superklasse!

Extra informatie over het Queen Elisabeth N.P.:
Reeds in 1952 werd het gebied als nationaal park aangewezen en het behoort daarmee tot de oudste van de nationale parken in Uganda. Gelegen aan de oevers van zowel Lake George als van Lake Edward, aan de voet van de Rwenzori’s, met vrijwel alle soorten landschap binnen zijn grenzen, doorsneden door het Kazinga kanaal (de verbinding tussen Lake George en Lake Edward), is het ook een van de meest bezochte parken van Uganda. U hoeft echter niet bang te zijn dat anderen u voor de voeten lopen. UNESCO heeft de biosfeer van het park tot haar aandachtsgebied verklaard.
Aan het begin van de 20ste eeuw begon het park al op een natuurlijke manier gestalte te krijgen. De mensen die in het gebied woonden vluchtten er weg vanwege de gevreesde slaapziekte. Tussen 1925 en 1947 bestonden er twee kleine wildreservaten: rond Lake George en aan de oevers van Lake Edward. In 1952 werden beide gebieden samengevoegd tot één geheel onder de naam Kazinga N.P. Nadat de Britse vorstin in 1954 een bezoek aan het park gebracht had werd het ter ere van haar herdoopt. Gedurende het regime van Amin werd de naam weer gewijzigd in Rwenzori N.P. maar toen het berggebied in 1991 als zelfstandig N.P. werd aangewezen kreeg het park zijn eerdere naam terug.

Zoals in vrijwel alle andere wildgebieden in Uganda, had ook het Queen Elizabeth N.P. veel te lijden van de oorlogen die in dit gebied werden gevoerd. De wildstand liep op een gruwelijke manier terug en het heeft er naar uitgezien dat er nauwelijks wilde dieren zouden overleven in dit gebied. Dankzij het feit dat reeds voor de aanvang van de oorlogen het park op een goede manier werd geleid en onderhouden, werd het mogelijk om betrekkelijk snel weer orde op zaken te stellen en met veel inspanning lukte het om een aanvang te maken met het herstel van de wildstand. Nog steeds is men echter nog lang niet op het oorspronkelijke peil terug.

Logeren voor 2 nachten in Katara Lodge
http://www.kataralodge.com/

Doordat deze luxe lodge op de Kichwamba berg ligt is het uitzicht magnifiek. Vanaf eigen veranda kan het Rwenzori gebergte gezien worden en kijkt men zo ver als het oog reikt naar de savannes. De badkamer is voorzien van ligbad van waaruit ook genoten kan worden van het uitzicht.




Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 96504

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: