Dag 1 - Vlucht van Catania naar Tenerife - Reisverslag uit Milaan, Italië van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 1 - Vlucht van Catania naar Tenerife - Reisverslag uit Milaan, Italië van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 1 - Vlucht van Catania naar Tenerife

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 November 2014 | Italië, Milaan

Dag 1 – Donderdag 6 november 2014 – Reisdag Sicilie naar Tenerife via Milaan

Allereerst vond ik het erg fijn te zien dat reeds 138 vrienden mijn eerste reisverslag gelezen hebben. Blijkbaar is er toch wel wat interesse in de Canarische eilanden. Nog fijner vond ik het ook te zien dat sommige onder jullie ook een korte reaktie onder het verhaal schrijven. Dat doet me heel veel plezier ook iets van jullie te lezen. Hopelijk blijven jullie ook de volgende dagen mijn avonturen volgen.

Afgelopen dinsdagnacht & woensdag, net voor mijn vertrek, waren nogal moeilijke en bangelijke momenten in Sicilie. Zware onweders trokken over de straat van Messina, de provincies Messina en Catania. Niet alleen de vele blikseminslag telkens gevolgd door oorverdovende dondergeluiden die het hele huis laten trillen, maar ook hele heftige regen, soms ook hagelstenen, sterke winden tot zelfs een tornado over Catania en Acireale. Gevolg veel schade aan huizen, heel wat straten geblokkeerd door overvloedige overstroming of door neerkomende muren en/of modder-aarde. Ook ik werd niet gespaard in mijn huis in Presa. De elektriciteit viel verschillende keren uit, ik hoorde 2 keer enorm gekraak van een boom die gespleten werd door een blikseminslag vlakbij mijn huis maar tot overmaat van ramp kreeg ik ook nog eens wateroverlast in het appartement onder mijn huis. In plaats van mijn valies te maken, was ik aan het dweilen dweilen en nog eens dweilen. Om 21u30 op woensdagavond bleek er ook nog eens een probleem met mijn grote ingangspoort. Ik besefte dat ik mijn huisoppasser Cateno niet kan achterlaten met dit probleem en probeer nog in allerijl om een goeie werkman te bereiken om de poort te komen repareren. Op dit late uur en in deze barre omstandigheden is dit natuurlijk niet het moment om iemand de straat op te sturen, maar toch vind ik een vriend die bereid is om me in de vroege ochtend van donderdag te komen helpen. Dank je wel Nikolaj ! Vanop de luchthaven van Catania krijg ik dan om 9 uur de bevestiging dat mijn poort weer functioneert en afgesloten kan worden. Dus hoef ik niet te vrezen dat de schapen van de plaatselijke schaapherder mijn terrein kunnen betreden en al mijn planten verwoesten. Ik kan dus met een gerust hart vertrekken naar Tenerife.

Door het feit dat gisteren door het noodweer de autostrade naar Catania afgesloten werd, kan ik deze ochtend geen risico nemen als ik tijdig op de luchthaven wil geraken. Dus zit er niets anders op dan om 5 uur al op staan en om 6 uur naar de luchthaven te vertrekken. Gelukkig is de weg vrijgemaakt en kom ik zonder problemen op de luchthaven aan, wel 2,5 uur te vroeg. Maar beter zo dan mijn vlucht moeten missen.
In Milaan daarentegen hoef ik niet te wachten, zelfs geen minuutje te treuzelen want mijn volgende vlucht is kortbij. Toen ik op internet deze 2 vluchten van Easyjet tesamen wou boeken, kon dat niet. Ik kreeg de boodschap dat de tussentijd te weinig was, dat er minstens een uur tussen moest zitten. Maar de volgende vlucht naar Tenerife was pas enkele dagen later, dus dan toch maar het risico genomen en hopen dat vlucht 1 geen vertraging zou oplopen. Vandaar ook dat ik beslist heb om geen valies mee te nemen op reis, alleen een klein valiesje met handbagage. Dat moest lukken… veel kledingstukken heb ik toch niet nodig, zolang mijn bikini er maar in kon ! Op die manier vermijd ik dat ik op mijn bagage moet wachten en terug moet inchecken. Ik had al gezien dat ik op dezelfde terminal aankwam als dat ik terug zou vertrekken, dus dit moest lukken. Maar mijn vliegtuig kwam met 15 minuten vertraging aan en bleek dat ik toch eerst buiten het vliegtuiggebouw moest en een stukje moest lopen naar de andere vertrekhal. Hier had ik dus niet op gerekend. Dit betekende dan ook dat ik in het andere gebouw opnieuw de bagagecontrole moest passeren en daar stond een hele lange rij te wachten. Ik probeer overal voorbij te steken en gelukkig zijn alle andere passagiers zo hoffelijk om me ook voorbij te laten gaan. Totaal buiten adem kom ik aan de juiste gate aan waar ze al bezig zijn met de boarding. Dat was dus nipt, maar ik heb het gehaald. Ook nu is het fel aan het regenen in Milaan en daar we te voet naar het vliegtuig moeten stappen worden we doornat. Slechts 10 graden in Milaan. Ach wat zal ik blij zijn om straks binnen 4,5 uurtjes uit te stappen in het warme zonnige droge Tenerife !!!

Eerst een woordje uitleg over…
De Canarische Eilanden:
Voor vele Noord-Europeanen zijn de Canarische Eilanden een favoriete zonvakantie bestemming of de perfecte plaats om te overwinteren.
De populariteit danken de eilanden vooral aan het klimaat met het hele jaar door aangename temperaturen, weinig regen en veel zon. De zeven eilanden verschillen zowel wat temperatuur en hoeveelheid regen betreft en hierdoor ook qua landschap.

Ligging:
De Canarische Eilanden zijn Spaans grondgebied en liggen in de Atlantische Oceaan zo'n 100 tot 350 km ten westen van Marokko, terwijl het vasteland van Spanje op ruim 1100 km ligt. Lanzarote ligt circa 100 km uit de Marokkaanse kust en is het meest oostelijke eiland. El Hierro ligt het meest westelijk. Tussen Lanzarote en El Hierro bevinden zich van oost naar west Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife, La Gomera en La Palma, dat ten noordoosten van El Hierro ligt. De vluchttijd vanaf Nederland, Belgie, Zwitserland of Noord-Italie naar de Canarische Eilanden bedraagt gemiddeld 4,5 uur.

Toerisme:
Hoewel de Canarische Eilanden één eilandengroep vormen, verschillen ze onderling behoorlijk. Gran Canaria, Tenerife en Lanzarote trekken grote groepen toeristen en ook Fuerteventura met de prachtige zandstranden wordt steeds populairder. El Hierro, La Gomera en La Palma worden vooral bezocht door wandelaars en natuurliefhebbers. Op deze eilanden is het een stuk rustiger.

Klimaat:
De Canarische Eilanden kennen een mild klimaat met het hele jaar door aangename temperaturen. In de winter ligt de gemiddelde maximumtemperatuur nog altijd tussen de 18 en 20°. Dit maakt de eilanden tot een favoriete winterzon bestemming. Het regent weinig op de eilanden, het allerminst op Lanzarote en Fuerteventura en op La Palma en La Gomera iets meer. Met het aantal zonuren zit het wel goed, hoewel met name de noordelijke delen van Tenerife en Gran Canaria minder zonnig zijn dan de zuidkant van die eilanden.
----------------------------------

Onderweg naar Tenerife zit ik naast een man uit Turijn die dit jaar in Tenerife is gaan wonen nu hij in pensioen is. Hij vertelt me dan ook wat over hoe het is om te leven daar in Los Cristianos. Maar alles wat hij me vertelt trekt me niet zo aan. Het lijkt me een wat te ééntonig bestaan, alleen maar zon zon en nog eens zon, ahaha.
Op de vlucht is er ambiance alom. Het vliegtuig zit duidelijk vol met Italianen want niet alleen bij het landen maar ook na iedere aankondigen van de kapitein-piloot wordt er ferm geapplaudiseerd. En telkens ik mijn benen eens ga strekken, hoor ik overal waar ik passeer Italianen praten over hetgeen ze die avond van plan zijn te gaan eten als ze in Tenerife aankomen. De sfeer zit er hier duidelijk al in !

Om 17u35 landt het vliegtuig op het vliegveld ten zuiden van Tenerife. Hier is het nog maar pas 16u35. Ik ga op zoek naar een bus en ja om 17u is er al eentje die me in een uurtje volledig naar de noordkant van Tenerife zal brengen namelijk naar de hoofdstad Santa Cruz de Tenerife. De bus rijdt over de Oostkant van het eiland via de autostrade die volledig langs de kust rijdt. Zo heb ik de hele tocht een mooi uitzicht over de zee. Onderweg zijn er net naast de autostrade speciaal voor de bus haltes gemaakt zo kan de bus zonder omweg te maken aan ieder dorp stoppen. De passagiers moeten dan uiteraard vanaf de autostrade telkens nog een stukje stappen naar het dorp langs een kaal landschap. Ja kaal is het hier wel en echt niet zo mooi. Bomen zie je hier nergens alleen wat lage struikjes bovenop een rotsige ondergrond. Het trekt me persoonlijk niet erg aan, ik heb het toch liever wat groener.

Even na 18 uur kom ik aan in de hoofdstad. Ik vraag de weg naar mijn logeerplaats en ik heb net de juiste persoon gevonden want blijkt dat deze man in die straat woont. Hij kan me dan ook erg precies de weg uitleggen en hij vertelt me dat het slechts 5 minuten stappen is. Is me dat geluk hebben! Maar na 20 minuten stappen en zweten en geen enkel herkenningspunt die hij me opgenoemd heeft tegen te komen, vraag ik nog eens de weg aan 2 spaanse dames. Ola die vertellen me dat het nog heel ver stappen is en dat ik beter een taxi zou nemen want met mijn valies is dat onmogelijk om er te geraken. Onmogelijk??? Dat hoor ik niet graag, een taxi wil ik in geen geval nemen, dus stap ik nog wat verder en vraag aan een jong koppel opnieuw om deze straat. Ook deze vertellen me dat het zeker en vast nog een heel stuk stappen is en dat het vooral de hele weg omhoog is, dus met mijn valies is dat veel te zwaar. Wanneer ze mijn ontgoocheld gezicht zien, stelt de vrouw voor om op hun gsm via internet de kaart eens op te zoeken. En ja het klopt, blijkt het nog 20 extra minuten stappen zijn. Alhoewel ik nu al erg moe ben (ik ben dan ook al van 5 uur deze ochtend op), stap ik toch snel verder want ik heb liever voor het donker dit adresje te vinden. Na nog 2 keer onderweg te vragen waar ik naartoe moet, vind ik dan toch eindelijk de straat. Het blijkt een normaal appartementsgebouw te zijn met geen enkel naamkaartje op de deur. Ik begin te twijfelen of dit wel echt de B&B is die ik via internet geboekt heb. Ik duw willekeurig op een belletje maar niemand thuis. Twee appartementen per verdiep en nergens iemand thuis. De twijfel komt nog meer boven en de moed in mijn schoenen te zakken. Helemaal uitgeput en bezweet van de rit en de hitte en dan niemand thuis vinden. Uiteindelijk bij het 16de appartement op het 4de verdiep antwoordt er iemand. Of dit Myriam is van de b&b? En daar komt het verlossend antwoord ‘si’. Wat ben ik blij anders mocht ik in het donker nog eens alle steegjes hier gaan afzoeken naar een kamer om de nacht door te brengen. Myriam is erg vriendelijk en stelt me voor aan haar dochtertje van 11. Ik krijg naast hun living een klein kamertje ter beschikking waar net plaats is voor een 1-persoonsbed. Meer moet dat niet zijn. Het is er proper en het lijkt me een goeie harde matras. Nu vlug het thuisfront bij me thuis in Presa laten weten via skype telefoon dat ik goed aangekomen ben en even informeren hoe het gaat met mijn dieren en met het nog steeds hevig tekeer gaande onweer in Sicilie. Dan vlug in de straat een kleine bar gaan opzoeken om een kleinigheidje te eten want ik sta te trillen op mijn benen van de honger. Voor een gans menu op restaurant voel ik me te moe na zo een lange reisdag. 45 minuten later sta ik al terug op mijn kamer. Nog vlug een verfrissende douche en hop naar bed. Alhoewel ik mijn hostkoppel in de keuken nog bezig hoor met hevig kokerellen (want blijkbaar beginnen ze ook hier pas te koken na 21 uur ’s avonds), val ik als een blok in slaap en hoor ik zelfs de vele geluiden van het stadsleven niet meer, iets waar ik normaal heel gevoelig aan ben. Dit bed was meer dan welkom. Ik ben dan ook blij dat ik voor dit spotgoedkoopje adresje gekozen heb, want voor slechts 15 euro voor de nacht heb ik een heel goeie logeerplaats gekregen. Alleen spijtig dat het zo heel veel omhoog stappen is. Gelukkig zal ik morgenochtend als voordeel hebben dat het dan omlaag stappen zal zijn tot aan de haven. Slaapwel vrienden… en voor wie nog niet gaat slapen; hieronder volgt nog een stukje leesvoer.

Als slot nog een stukje…
Geschiedenis van de Canarische Eilanden:
De Canarische Eilanden hebben een vulkanische oorsprong. De eilanden zijn als het ware toppen van vulkanen die miljoenen jaren geleden door de aardbodem boven het zeewater zijn uitgestuwd. De oudste eilanden, Fuerteventura en Lanzarote, zijn waarschijnlijk zo’n 16 tot 20 miljoen jaar geleden ontstaan. De eerste bewoners arriveren vermoedelijk rond 3000 v. Chr.. Veel is over de vroegste bewoners niet bekend. Rond 2000 v. Chr. bevolken de Guanchen de eilanden. Zij leven in door de natuur gevormde grotten. Tijdens de Romeinse overheersing worden de eilanden nog met enige regelmaat bezocht, maar hierna raken ze in de vergetelheid. Pas in1312 worden ze door zeelieden onder leiding van de Italiaans-Genuaanse kapitein Lancelotto Malocello, in Latijn: Lanzarotus Marocelus, ‘herontdekt’.
Tussen 1402 en 1405 worden Lanzarote, Fuerteventura en El Hierro door de Spanjaarden, eigenlijk de Castilianen, bezet. Ook Portugal bezet verschillende eilanden. Zo ontstaat een strijd tussen deze twee landen die eindigt met het besluit de Canarische Eilanden aan Spanje toe te wijzen en de Azoren en Kaapverdische Eilanden aan Portugal. Na dit besluit begint Spanje aan de verovering van de overige eilanden. Tussen 1494 en 1496 is de verovering van de eilanden voltooid. Vele Guanchen, de oorspronkelijke bewoners, vinden de dood in deze strijd en de overlevenden worden gedwongen zich te bekeren tot het Christendom. Niet lang na de Spaanse verovering sterven de Guanchen uit. De Spaanse heerschappij wordt in de 16de en 17de eeuw regelmatig maar zonder succes bedreigd door aanvallen van piraten en slavenhandelaars maar ook door Franse, Britse en Hollandse vloten.
De rivaliteit tussen de besturen van Gran Canaria en Tenerife leidt in 1927 tot een verdeling van de eilanden in een tweetal provincies. Tot de westelijke provincie behoren Tenerife, La Gomera, La Palma en El Hierro en tot de oostelijke provincie Gran Canaria, Fuerteventura en Lanzarote. Generaal Franco wordt in 1936 door de Spaanse regering naar Tenerife verbannen. Nog datzelfde jaar grijpt Franco de macht op de Canarische Eilanden. Dit leidt tot een (economische) boycot van De Canarische eilanden door Europese landen waardoor opnieuw veel eilandbewoners emigreren. Pas na de dood van Franco verbeterde de situatie en in 1982 krijgen de eilanden zelfbestuur.
In de 16de eeuw is suiker het belangrijkste exportproduct van de eilanden. Honderd jaar later wordt deze positie overgenomen door de wijnen. De grootschalige wijnexport eindigt in de 18de eeuw. De handel verplaatst zich naar de uitvoer van cochenille, een rode pigmentstof afkomstig van een luizensoort die op cactussen wordt gekweekt. Toen ook deze handel sterk terugliep emigreerden vele eilandbewoners. Door de productie en de export van bananen komt de economie weer op gang maar pas laat in de 20ste eeuw worden de eilanden als (ideale) vakantiebestemming ontdekt. Vanaf dan bevolken zon zoekende Noord-Europeanen en koelte zoekende Spanjaarden de Canarische stranden, hotels en natuurgebieden. Vandaag de dag komt 80% van alle inkomsten op de eilanden uit het toerisme.

Logies:
B&B van Myriam Cabrera & Marco
Calle de Duggi, 47 – Santa Cruz de Tenerife – Tel. +34 60 987 2134
miriamcabrera1@yahoo.es
Prijs voor kamer met 1-persoonsbed: 15 euro + 2 euro service kosten aan airbnb
Goeie internetverbinding aanwezig, propere eenvoudige kamer met goed bed, midden centrum Santa Cruz, heel vriendelijke & huiselijke ontvangst door de eigenaars en hun 11 jarig dochtertje. Slechts 2 kamers ter beschikking.
https://www.airbnb.be/rooms/2199762?checkin=06%2F11%2F2014&checkout=07%2F11%2F2014&s=1EUE

Vlucht:
- Easyjet Catania (Fontanarossa) – Milaan (Malpensa): 9u40 – 11u35 – Prijs: 119 euro (voor heen & terugvlucht)
- Easyjet Milaan (Malpensa) – Tenerife Zuid (Reine Sofia): 12u55 – 17u35 (16u35 plaatselijke tijd) – Prijs: 170 euro (voor heen- & terugvlucht)
Busvervoer: Titsa compagnia – Linea 111 aan bushok 34 aan de luchthaven naar Santa Cruz de Tenerife – via autostrade langs de oostkustlijn – 1 uur rijden ongeveer 62 km – Prijs busticket: 18,78 euro

  • 07 November 2014 - 23:46

    Veronique:

    aha daar ga je dan ... hopelijk beleef je leuke avonturen ginder !! have fun xxx vero

  • 07 November 2014 - 23:48

    Claudine Derous:

    Leuk dit te kunnen volgen Ann,geniet ervan!

  • 08 November 2014 - 08:35

    Rudy:

    Hey , een hectische start gehad bij 't begin van uw verlof , stel het verder goed hé !!!

  • 08 November 2014 - 09:05

    Vulkaanminnaar:

    Leuk geschreven en interessante weetjes, amuseer je !

  • 08 November 2014 - 09:06

    Anna On Tour:

    Dank je wel voor de reacties, alleen ken ik een paar verschillende mensen met de naam Veronique en met de naam Rudy. Niet iedereen wenst zijn familienaam te vermelden maar het zou voor mij wel tof zijn als je misschien toch een initiaal van je familienaam erbij kan vermelden dan weet ik tenminste van wie de leuke berichtjes komen.

  • 08 November 2014 - 17:17

    Paul Ghijsels:

    Kan het mij voorstellen, zo'n afreis met hindernissen. Maar goed begonnen, is half gewonnen. Ik bewonder je energie. Wees er vrijwillig gelukkig. (Paul)

  • 08 November 2014 - 19:35

    Corina:

    nou dag een was al volop avontuur en nog maar net aan je reis begonnen! Pas goed op jezelf en geniet!

  • 11 November 2014 - 13:36

    Anna On Tour:

    Hoi Paul, een reis zonder enkele hindernissen bestaat niet denk ik, maar het allerbelangrijkste is: ik voel me goed en heel gelukkig hier te mogen zijn. En reizen geeft me energie!

  • 11 November 2014 - 13:38

    Anna On Tour:

    Hoi Corina, bedankt voor je bezorgdheid. Ik pas goed op mezelf, zorg dat ik op tijd rust neem, ik ga me niet overdoen zoals op de reis door Costa Rica, deze keer wil ik fit en gezond terug keren naar Sicilië

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Milaan

Eilandhoppen op de Canarische archipel

'Het zonnetje in de winter !', dat is het eerste wat bij je opkomt als je denkt aan de Canarische eilanden.

Nee, de Canarische eilanden zijn niet alleen voor discominnende zonaanbidders. Dat wordt nog altijd door velen gedacht, maar er is écht veel meer dan zand, zee en zonnebrandcrème. Kom gewoon eens overeind uit je ligstoel op het strand of aan de zwembadrand. En verken de eilanden bijvoorbeeld per huurauto. Dan zul je allereerst versteld staan van de enorme landschappelijke variatie.

Het landschap op al deze vulkanische eilanden is spectaculair: van lichtgroene, beboste valleien tot verschroeide, nog immer rokende maanlandschappen, van smalle ravijnen tot sneeuwtoppen en woestijnachtige zandduinen. Vier van de tien Spaanse nationale parken bevinden zich op deze relatief kleine archipel, hetgeen aangeeft dat de natuur hier niet altijd ondergeschikt is aan het toerisme.

Culturele, historische en etnische bezienswaardigheden zijn er niet veel, maar er is meer dan genoeg om een verblijf van een 4 tal weken mee door te komen.

In een flauwe bocht ligt de archipel van de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan, ten westen van Marokko en de Sahara. De 7 grootste eilanden zijn bevolkt met in totaal meer dan 1,6 miljoen mensen. De warme winden uit de Sahara bezorgen de eilanden het hele jaar door een warm klimaat, met temperaturen van gemiddeld 18°C in de winter en 24°C in de zomer. Deze 7 eilanden wil ik verkennen! Here I come... La Palma, El Hierro, La Gomera, Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura, Lanzarote !!!!!

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

Dag 13 - Jardin de Cactus en een 3de slaapdivan !

17 November 2014

Dag 12 - De vuurbergen van Timanfaya

16 November 2014

Dag 11 - Marktdag in Teguise

15 November 2014

Dag 10 - 2de ziektedag te Playa Quemada

14 November 2014

Dag 9 - Uitrusten in Playa Quemada
Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 95545

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: