Dag 5 - Relaxdag te Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 5 - Relaxdag te Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Relaxdag te Tortuguero

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

07 Maart 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Dag 5 – Vrijdag 7 maart 2014 – Relaxdag te Tortuguero

Ondanks het feit dat ik vandaag een rustdagje wil invoeren en ik dus eens lang zou kunnen uitslapen, ben ik toch om 4 uur al wakker, ik probeer me nog even rustig te houden, maar uiteindelijk beslis ik dan toch maar om reeds om 5u15 op te staan. Het begint zelfs al lichtjes klaar te worden. Ik denk dat ik nog steeds wat last heb van een jetlag. Alles is nog rustig in de lodge, alleen het geluid van de vogels en af en toe het gebrul van de apen is hoorbaar. Deze brulapen (Howler Monkeys) zijn in de bomen de levende blad- en fruiteters. De mannetjes staan bekend om hun angstaanjagende gebrul. En dat geluid kun je tot mijlen ver horen.

Ik geniet een paar uurtjes van de rust & de mooie natuur rondom me. Tegen 7 uur is het tijd om te ontbijten, we worden hier verwend met alle soorten tropisch fruit, maar ook is er keuze voor een typisch Costa Ricaans ontbijt. Tico’s (=Costaricanen) kennen dezelfde eetgewoontes als de Europeanen, maar er zijn een paar verschillen. Het ‘desayuno’ (=ontbijt) bestaat uit ‘gallo pinto’ geserveerd met vers fruit en koffie verkeerd. De mannen drinken vaak een whisky bij hun ontbijt. (familie wees gerust… zelf doe ik dat niet). Gallo Pinto (=gebakken rijst met zwarte bonen) is het bekendste Costaricaanse gerecht. Het wordt meestal als ontbijt geserveerd met roerei en plakken Monteverde-kaas. Ook krijgen we iedere ochtend warme worstjes en lekkere dikke kleine pannekoekjes met honing (pan-cakes). Ook krijgen we iedere dag andere soorten fruitsappen van heel wat tropische fruitsoorten, vele ken ik niet eens van naam maar zijn wel superlekker. Wat een verwennerij! Ik ben echt blij dat ik hier 3 dagen in deze aangename mooie lodge verblijf.

Na het ontbijt neem ik afscheid van Ingrid & Tarek, het franse koppel uit Toulouse en van Emmanuel & Didier, de Zwitsers uit Geneve. Het is nog vroeg in de ochtend, maar toch schijnt de zon al hevig. Aan het zwembad, kies ik dan verstandigheidshalve om me niet in de zon te gaan neerploffen, maar trek ik me terug in de schaduw van de prachtige bomen die het domein hier afbakenen. Hier dichtbij het zwembad zitten er verschillende van die enorm grote leguanen (ik dacht zelfs dat het varanen zijn). Gisteren was er hier zelfs eentje in het zwembad terechtgekomen en probeerden ze hem er terug uit te drijven. Zo’n beest is wel een meter lang, dus niet gemakkelijk om die weg te jagen.

Alhoewel ik een rustdag voor ogen had, laat ik me toch verleiden om mee te gaan met een groepje andere toeristen die om 11u30 met de boot vertrekken naar een andere lodge ‘Evergreen’. Men kan daar namelijk een canopy tour maken. Deze tour duurt ongeveer 2 uur, 14 kabels, 11 platforms & enkele hangbruggen. Prijs 30 dollar. Ik hoor dat dit een heel gemakkelijk zip-line is, want de maximum hoogte is 16 meters. Wat wel al spektaculair is natuurlijk voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft, maar ik heb in Laos ooit een weekje de jungle ingetrokken om daar te zippen aan de langste kabels en meer dan 150 meter hoog boven de grond. We sliepen dan ’s nachts ook op houten platforms heel hoog in de kruinen van de bomen. Deze hier in de Evergreen Lodge lijkt me iets te simpel. En mijn interesse om mee te komen met deze groep was eigenlijk omdat ik vernomen had dat er hier soms wel eens van die kleine rode kikkertjes te zien zijn in de tuin van dit hotel. Terwijl de anderen dus aan het zippen gaan, start ik mijn zoektocht. En ja ik heb geluk, tot een viertal keer vind ik deze toch wel heel piepkleine kikkertjes. Het is dan ook heel moeilijk om ze te fotograferen tussen de bladeren. Ze heten ‘Bluejeans Dart Frog’ en hebben hun naam niet gestolen, want hun poten hebben een jeanskleur, hun buik/rug/kop is donker rood. Ze zijn maximum 2,5 cm groot.

Op mijn zoektocht zie ik ook een hele grote kaaiman in het water liggen en enkele prachtige rivierschildpadden. Verder nog enkele kolibries in de bloementuin van de lodge en 2 hele grote felblauwe krabben. Maar toen ik hen wou fotograferen, vluchten ze snel hun holletje in. Tevreden van mijn boottochtje naar Evergreen, keer ik om 14 uur terug. De maag rammelt, dus tijd om me terug te laten verwennen met een lekkere maaltijd. Ik kies opnieuw voor vis, deze keer ‘Corvinho vis’, één of andere zeevis.

Na het middagmaal ga ik nu echt relaxen en ga wat zwemmen in het warme water van het gezellige zwembad. En daarna wat zonnen terwijl ik mijn reisverslagen schrijf. Morgen staat een lange reisdag op mijn programma, dus doet het deugd om nu toch even wat rustig aan te doen.

Logies: Aninga Lodge te Tortuguero (Hotel & Spa)
www.aningalodgetortuguero.com
info@aningalodgetortuguero.com
Tel. (506) 2222-6840
Ligt aan de laguna van de Tortuguero rivier en tegenover de landstrook die aan de Caraïbische Zee grenst. Men kan vanaf hier per boot naar het dorp (ca 10 min.).

Aninga Lodge was voor mij een schitterende lodge, veel kleinschaliger dan vele andere hier in de buurt. In de keuken werken ze met een top-chef, iedere dag was het eten als in een gastronomisch restaurant, alles lekker gekruid, schitterende desserts, zalige vruchtensapjes. De eigenaars en het personeel waren allen heel vriendelijk en behandelen je niet als een nummer. Een gezellige bar aan het water met dagelijks mooie salsa & bachata muziek. Had dit een 5-tal jaren geleden geweest, dan had ik waarschijnlijk iedere dag willen komen dansen. Ja, Aninga zou ik aan iedereen sterk aanraden.

  • 08 Maart 2014 - 11:01

    Cateno:

    Anna gli animali non aspettano altro che farsi immortalare dalla tua macchina fotografica perche'"saranno famosi" ahahaha

  • 09 Maart 2014 - 03:52

    Anna On Tour:

    ahaha Cateno !

  • 09 Maart 2014 - 13:59

    Karine Dierickx:

    Naar de brulapen kan ik uuuuren luisteren, alsook de andere woud geluiden, geweldig toch he de natuur! Xxx

  • 09 Maart 2014 - 14:01

    Anna On Tour:

    Ja Karine, jij als wereldreizigster, kan je die geluiden heel gemakkelijk inbeelden. Wat is trouwens jou volgende reisbestemming?

  • 10 Maart 2014 - 20:02

    Vulkaanminnaar:

    Gelukkig was het de kaaiman niet die in het zwembad geraakt was ! Voor de rest lijkt de vakantie goed begonnen te zijn ! Lekker luxueus en relaxen !

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

'Pura Vida' in Costa Rica

Costa Rica.... Lege stranden, vochtig regenwoud, actieve vulkanen en een overvloed aan dieren zoals vogels, luiaards, schildpadden en kikkers. Zo zou je Costa Rica kunnen samenvatten. Echt iets voor mij dus! PUUR NATUUR !!!

Het land is net iets groter dan Nederland waardoor er gemakkelijk kris kras door het hele land kan gereisd worden. Met een uitgebreid wegenstelsel gemakkelijk met een huurauto (4x4) te doorkruisen.

De wegen zijn wel niet overal goed geasfalteerd en het ziet ernaar uit dat het soms flink hobbelen en kronkelen zal worden. Tijdens een Costa Rica vakantie zijn daarom 'reisuren' belangrijker dan 'kilometers'. Gelukkig heb ik een gedetailleerde wegenkaart en een GPS bij, dus zal ik hier onbezorgd en in alle vrijheid kunnen rondrijden en genieten van al dat moois. Want ja, het land staat bekend om zijn afwisselende natuur met nevelwoud, ruige kust met palmen, vulkanen en jungle. Het wordt dus echt wel een heel veelzijdige rondreis. Tijdens een boottocht of een wandeling word ik misschien wel vergezeld door felgekleurde kikkertjes, een toekan, een familie apen of een schildpad.
Ook het weer zal wel voor afwisseling zorgen tijdens deze vakantie; ik verwacht heel veel zonnestralen die regelmatig wel eens onderbroken kunnen worden door een verfrissende regenbui.

Mijn geplande reisroute ziet er als volgt uit: Catania - Milaan - Brussel - Atlanta - San José.
Startend vanuit de hoofdstad San José, via land en rivierkanalen tot in Tortuguero. Daarna varen naar Guapiles, waar ik met een huurauto mijn trip verder zet naar Cahuita (aan de grens met Panama), nadien Sarapiqui, La Fortuna & voor mij een hoogtepunt de vulkaan Arenal, Rincon de la Vieja, Monteverde, de stranden van Dominical, Puerto Jiménez, Corcovado, San Gerardo de Dota en terug eindigend aan de luchthaven van San José om daarna via New York terug te vliegen naar Brussel - Rome - Catania.

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

Dag 20 - Corcovado Nationaal Park

21 Maart 2014

Dag 19 - Corcovado

20 Maart 2014

Dag 18 - Van Dominical naar Puerto Jiménez

19 Maart 2014

Dag 17 - Dagje rust te Dominical - Pacific Oceaan

18 Maart 2014

Dag 16 - Dolfijnen/walvissen tocht Marino Ballena
Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 95577

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: