Dag 4 - Nationaal Park van Tortuguero - Reisverslag uit Guápiles, Costa Rica van Anna Tour - WaarBenJij.nu Dag 4 - Nationaal Park van Tortuguero - Reisverslag uit Guápiles, Costa Rica van Anna Tour - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Nationaal Park van Tortuguero

Door: Anna on Tour

Blijf op de hoogte en volg Anna

06 Maart 2014 | Costa Rica, Guápiles

Dag 4 – Donderdag 6 maart 2014 – Nationaal park van Tortuguero

Deze ochtend staat op mijn programma: een verkenningswandeling onder begeleiding van een lokale gids doorheen het machtige regenwoud van het Nationaal Park Tortuguero en een boottocht in de namiddag met kleine open bootjes die bijna geruisloos door de jungle glijden, op zoek naar wildlife. Een toegangsticket voor het Nationaal Park Tortuguero kost 10 dollar. Er kan ook een extra boottocht door de jungle kanalen gemaakt worden nog voor het ontbijt aan 30 dollar. Wanneer ik dat hoor, interesseert me dat nog meer, want in de vroege ochtend zie je meestal nog meer dierenactiviteit dan in de namiddag als het snikheet is. Volgens de gids is het entreekaartje voor het Nationaal Park een hele dag geldig, dus als we 2 keer de boottocht maken, moeten we slechts 1x betalen. Er wordt dus al snel beslist om mee te gaan met de vroege groep. En daar ik ook in de namiddag deze boottocht nog eens maak, vraagt niemand me om dubbel te betalen. Tof dus, dit wordt een goed gevuld programma vandaag!

Om 5u45 komt het bootje de toeristen aan de lodge ophalen. Dus de wekker werd gisterenavond op 5u30 gezet. Als hij afloopt, is het dan ook snel aankleden en vertrekken, nog halfslapend… Maar wat blijkt? Het blijkt pas 4u15 te zijn!!!! De wekker is uit zichzelf van uur gewijzigd. Niemand op het domein is al wakker. Daar sta ik dan, al volledig aangekleed uitgerust met rugzak & 2 fototoestellen. Ik zie het niet zitten om nog eens terug naar bed te gaan, en beslis om even op internet te gaan en wat te skypen met het thuisfront waar het nu toch al bijna middag is.

Om 5u45 sta ik nogmaals, maar nu al iets meer 'wakker' gehalte, klaar om de boot te nemen. Tijdens deze mooie boottocht zie ik heel wat dieren: o.a. de hele grote Woodpecker (Lineated Woodpecker). Hij is wel 33 cm groot en maakt enorm veel lawaai door te kloppen op de schors van de boom. Ook zie ik een kleine kaaiman, veel apen, heel veel vogels o.a de felgekleurde toekans en een paar rivierschildpadden. Ook een enorm lange garfish in het water zien passeren. En een prachtige groene ibis. Tegen 8 uur komen we terug, ontbijt nuttigen en tegen 9 uur sta ik al klaar voor de wandeling.

Ook hier weer heel veel verschillende soorten enorm grote en erg giftige spinnen gezien. Verder prachtige vlinders, leguanen, ook een luiaard in de bomen (eentje die zelfs redelijk actief was!) en ook een stekelvarken in de bomen ontdekt. Wel nog geen enkele slang tegengekomen, en die komen hier nogthans heel erg veel voor en zijn ook erg gevaarlijk.

Na het middagmaal, is het al weer tijd om een 2de keer de boottocht mee te maken door het Nationaal Park. Deze keer is het heel wat warmer dan deze ochtend vroeg, en ziet iedereen toch wel een beetje af van de hitte. Gelukkig probeert de bootman zo dicht mogelijk onder de bomen door te varen zodanig dat we toch wat schaduw opvangen. We zien opnieuw heel wat apen o.a. Mantled Howler Monkeys (brulapen – 50 cm), White-throated Capuchin (Kapucijnaapjes – 40 cm)
en Spider Monkeys (50 cm) – (ik vraag me af of ‘Doodshoofdaapje’ daar de juiste nederlandse vertaling van zou zijn, weet iemand van jullie dit?).

Ook vanavond ben ik opnieuw doodop eens het avondmaal genuttigd. De groep dat ik hier heb leren kennen van fransen & Zwitsers zitten nog graag wat na te kletsen over de toch wel mooie dag hier, maar opnieuw moet ik me verontschuldigen want ik kan me niet meer concentreren en begin rare taal uit te kramen. Tegen 21 uur ben ik dan ook al in dromenland. Deze keer van zinnens om morgenochtend wat langer uit te slapen dan deze ochtend!

Logies: Aninga Lodge te Tortuguero (Hotel & Spa)
www.aningalodgetortuguero.com
info@aningalodgetortuguero.com
Tel. (506) 2222-6840
Ligt aan de laguna van de Tortuguero rivier en tegenover de landstrook die aan de Caraïbische Zee grenst. Men kan vanaf hier per boot naar het dorp (ca 10 min.).

  • 08 Maart 2014 - 10:51

    Cateno:

    Anna ancora in fuso orario

  • 08 Maart 2014 - 21:28

    Veronique:

    aaah leuk he al die geluiden en al die beestjes! ik vond het een enige reis. eerlijk gezegd had ik meer last van de jetlag van de terugreis dan van het gaan! veel plezier verder en geniet van de natuur! xxxx

  • 09 Maart 2014 - 10:39

    Karine Dierickx:

    Hey Anna,
    Ooo wildernis, dieren, echt mijn ding!!!
    Heb in Suriname ook van die tochten gedaan maar zal Costa Rica zeker ook nog doen!
    Doodshoofdaapje en kapucijnaap zijn van dezelfde familie en er zijn nog verschillende soorten qua kleur.
    Xxxjes

  • 09 Maart 2014 - 14:06

    Anna On Tour:

    Thanks Karine, ik hoop nog veel foto's te kunnen nemen van deze aapjes, er zijn in Costa Rica een 4 tal verschillende soorten, waarvan 3 in Tortuguero, de 4de soort zal ik te zien krijgen aan de Pacific kant

  • 10 Maart 2014 - 19:53

    Vulkaanminnaar:

    Hopelijk kan je ondertussen al wat beter slapen, en geniet maar van de vele beestjes rondom jou ! Wel oppassen voor de slangen hé !

Tags: Anna on Tour

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Guápiles

'Pura Vida' in Costa Rica

Costa Rica.... Lege stranden, vochtig regenwoud, actieve vulkanen en een overvloed aan dieren zoals vogels, luiaards, schildpadden en kikkers. Zo zou je Costa Rica kunnen samenvatten. Echt iets voor mij dus! PUUR NATUUR !!!

Het land is net iets groter dan Nederland waardoor er gemakkelijk kris kras door het hele land kan gereisd worden. Met een uitgebreid wegenstelsel gemakkelijk met een huurauto (4x4) te doorkruisen.

De wegen zijn wel niet overal goed geasfalteerd en het ziet ernaar uit dat het soms flink hobbelen en kronkelen zal worden. Tijdens een Costa Rica vakantie zijn daarom 'reisuren' belangrijker dan 'kilometers'. Gelukkig heb ik een gedetailleerde wegenkaart en een GPS bij, dus zal ik hier onbezorgd en in alle vrijheid kunnen rondrijden en genieten van al dat moois. Want ja, het land staat bekend om zijn afwisselende natuur met nevelwoud, ruige kust met palmen, vulkanen en jungle. Het wordt dus echt wel een heel veelzijdige rondreis. Tijdens een boottocht of een wandeling word ik misschien wel vergezeld door felgekleurde kikkertjes, een toekan, een familie apen of een schildpad.
Ook het weer zal wel voor afwisseling zorgen tijdens deze vakantie; ik verwacht heel veel zonnestralen die regelmatig wel eens onderbroken kunnen worden door een verfrissende regenbui.

Mijn geplande reisroute ziet er als volgt uit: Catania - Milaan - Brussel - Atlanta - San José.
Startend vanuit de hoofdstad San José, via land en rivierkanalen tot in Tortuguero. Daarna varen naar Guapiles, waar ik met een huurauto mijn trip verder zet naar Cahuita (aan de grens met Panama), nadien Sarapiqui, La Fortuna & voor mij een hoogtepunt de vulkaan Arenal, Rincon de la Vieja, Monteverde, de stranden van Dominical, Puerto Jiménez, Corcovado, San Gerardo de Dota en terug eindigend aan de luchthaven van San José om daarna via New York terug te vliegen naar Brussel - Rome - Catania.

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2014

Dag 20 - Corcovado Nationaal Park

21 Maart 2014

Dag 19 - Corcovado

20 Maart 2014

Dag 18 - Van Dominical naar Puerto Jiménez

19 Maart 2014

Dag 17 - Dagje rust te Dominical - Pacific Oceaan

18 Maart 2014

Dag 16 - Dolfijnen/walvissen tocht Marino Ballena
Anna

Altijd klaar voor een nieuw reisavontuur !

Actief sinds 18 Jan. 2013
Verslag gelezen: 836
Totaal aantal bezoekers 95378

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 03 December 2014

Eilandhoppen op de Canarische archipel

04 Maart 2014 - 26 Maart 2014

'Pura Vida' in Costa Rica

18 Maart 2013 - 12 April 2013

Incredible India

19 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Op safari doorheen de parel van Afrika... Uganda

01 Januari 2013 - 02 Januari 2013

Anna on Tour... een extra woordje uitleg...

Landen bezocht: